Spații culturale nr. 51 (14)


Noiembrie 2005, la casa lui Duiliu Zamfirescu de la Dragosloveni: Leo Butnaru, Valeria Manta Tăicuțu, Nicolai Tăicuțu, Florentin Popescu ș.a., dar și câțiva scriitori plecați în veșnicie: Florin Paraschiv, Ion Panait, Constantin Ghiniță…


Noiembrie 2016, grup de scriitori la Buzău: Petre Isachi, Laurențiu Belizan, Valeria Manta Tăicuțu, Nicolai Tăicuțu, Gina Zaharia, Nicolae Pogonaru, Ioan Prăjișteanu ș.a.


Reviste literare


Actualitatea literară
, Anul VIII, nr. 68, februarie 2017, Lugoj. Semnează eseuri: Nicolae Silade (Despre critica de receptare și receptarea criticii) și Magda Ursache („O Golgotă românească” – I), comentarii: Cornel Ungureanu (Aventuri și aventurieri prin Mitteleuropa periferiilor), Radu Ciobanu (O reconstituire utilă), critică literară: Adrian Dinu Rachieru (Mugur Andronic, Între cer și pământ), Constantin Cubleșan (Adam Puslojić, Inscripții abrupte), Marin Iancu ( Diana Dobrița Bîlea, Îngerul Linei), Maria Bologa (Cornel Ungureanu, Literatura Banatului), Ionel Bota (Mihaela Aionesei, Zodia palmelor tale) poezie: Nicolae Silade, Maria Pilchin, Hristina Doroftei, traduceri: Radu Cârneci – Mari Poeți ai Iubirii (o pagină) proză: Florin Logreșteanu, teatru: Nicolae Havriliuc. Dintre cărțile sosite la Remus V. Giorgioni: Jurnalul primei mele morți de Ioana Buda, Marchidanii roșii de Paul Iulius Negoiță, Augustin Buzura. Cruciada pentru adevăr de Vasile Pistolea, Ferestre literare – interviuri și eseuri de Lucian Mănăilescu. Mircea Anghel consemnează: Mai mult decât o lansare de carte: Matei Vișniec, „Iubirile de tip pantof, iubirile de tip umbrelă…”


ARCA
, nr. 1-2-3 (322-323-324)/ 2017, Arad. Predominanta ediției, critica literară: Vasile Dan (Gheorghe Mocuța, salutări din Piața Reconcilierii și Nichita Danilov, Recviem pentru Țara pierdută), Gheorghe Mocuța (Mircea Pora, Bidonul, Ovidiu Pecican, Bokia, roman foileton realist postsocialist, adică telemanelă de tranziție cu apariție zilnică în noile media și Lia-Dana Bălan, Trepte spre azi), Petru M. Haș (Ioan Moldovan, Opera Poetică, Gheorghe Mocuța, Lecturi libere într-o țară ocupată, Ana Pop Sârbu, Eudemonie), Romulus Bucur (Mariana Codruț, Hiatus și Svetlana Cârstean, Athena Farrokhzad, Trado), Radu Ciobanu (Matei Călinescu, Un altfel de jurnal. Ieșirea din timp), Ioan Matiuț ( Mircea Pascariu, Trax), Lucia Cuciureanu (Kocsis Francisko, Teste de identitate), Carmen Neamțu (Liviu Malița, Cenzura pe înțelesul cenzuraților), Constantin Dehelean (Minerva Chiva, Drumul pe sub pământ duce la cer), Gheorghe Schwartz (Gheorghe Săsărman, Adevărata cronică a morții lui Yeșua Ha-Nozri), Felix Nicolau (Aurora Dumitrescu, Cagliostro și Bipolara), Ioan Biriș (Florea Lucaci, Elogiul drumului), Maria Nițu (Octavian Doclin, Baletul de noapte), Constantin Butunoi (Horia Ștefan Simion, Viața pe dezbrăcate), Gheorghe Secheșan (Vasile Rodian, Sigilii, peceți).


ARGEȘ
, Serie nouă, Anul XVI (LI), nr. 3 (417), martie 2017. Remarcăm aforismele lui Gheorghe Grigurcu, jurnalul lui Leo Butnaru – De la Voroneț spre Voronej (III), dialogul lui Marian Ilea cu Maria Margareta Labiș (II), eseurile lui Liviu Ioan Stoiciu (Fără subiect. Fără acte), Adrian Alui Gheorghe (Când „vremea vremuiește…”), Viorel Nica (Pe drumul islamizării umilitoare) și Petru Pistol (Etimologie în proverbe. Etimologia populară gen a contrariis), cronică literară semnată de Nicolae Oprea (Florina Isache, Drum în casa de iarbă), Mircea Bârsilă (Ion Tudor Iovian, Vedere de pe pod în infranegru), Dumitru Augustin Doman (Viorel Birtu-Pîrăianu, Pe țărmul tăcerii, Ileana Roman, Gură la deal), Ștefan Ion Ghilimescu (Ioana Geacăr, Recviem pentru nuca verde), Ionel Bota (Geo Galetaru, Fericirea ca o dimineață ploioasă), Adelina Sorescu (Nichita Danilov, Ambasadorul invizibil), Nicolae Georgescu (Maria Calciu, Muguri cu răni deschise), reportajul lui Mihai Barbu: Viața de zi cu zi într-o Colonie pierdută, trăită după Metoda lui Voronca. Ilearie Voronca, poezie de George Vulturescu, Florin Costinescu, Magda Grigore, Horia Bădescu, Dorina Stoica, Mihaela Oancea, Liliana Popa, Adelina Fleva, Irina Lucia Mihalca, Angi Cristea și proză de Marin Ioniță și Catia Maxim.


ATENEU
, Anul 54, serie nouă, nr. 570, februarie 2017, Bacău. Ilie Boca – 80 sunt însemnările speciale ale lui Ioan Dănilă, la care se adaugă și dialogul provocat de Violeta Savu cu Dionis Pușcuță. Remarcăm apoi critica literară realizată de Adrian Jicu (Jean Christian Petitfils, Viața lui Isus), Marius Manta (Cristian Bădiliță, Dezvățături), Cornel Galben (Calistrat Costin, Lumea se petrece), Ion Fercu (Titi Damian, Muscelanii IV. Ruina), Silvia Munteanu (Nicolae Silade, iubirea nu bate la ușă), Vasilica Bobocea (Iulian Moreanu, Exit), Elena Ciobanu (Sandu Frunză, Fundamentalismul religios și noul conflict al ideologiilor) comentariile scrise de Constantin Călin (Sertarul cu fișe), Doina Cernica („…Ștefan Zeletin, pe care îl socoteam fratele meu”), Vasile Spiridon (Conștiința de sine a esteticii, azi), Gheorghe Iorga (Rilke. Din avatarurile biografiei interioare. Viața în cercuri din ce în ce mai mari…-2), Ion Fercu (Prin subteranele dostoievskiene-54), Liviu Chiscop (Drama existențială a unui dramaturg existențialist – Ion Luca), eseu: Alexandru Boboc despre felul în care s-a raportat Eminescu la filosofia modernă (I). Poezia aparține lui Calistrat Costin, Radu Cârneci și Nik Bajan (prez. și trad. de Leo Butnaru), iar teatru (inedit) piesa Cheia falsă de Ion Luca.


Bucovina literară
, Serie nouă, Anul XXVIII, nr. 1-2 (311-312), ianuarie-februarie 2017, Suceava. Remarcăm autograful și aforismele lui Gheorghe Grigurcu, eseurile și comentariile semnate de Isabel Vintilă, Omul aproximativ. „Arta critică”și „poezia libertății”, Ioan Țicalo, Noblețea spiritului, Petru Ursache, Omul autonom și întrebător, Magda Ursache, „O Golgotă românească”, Monahia Elena Simionovici, Lumina spirituală a Pustnicului, Theodor Codreanu, Teiul de Aur, Doina Cernica, Solstițiu de Iarnă la Herța. Ziua Cărții Românești, Liviu Ioan Stoiciu, Avem și parlamentari-scriitori, și ce dacă?, critică literară de Constantin Cubleșan, Tumultul vital (Magda Isanos), Ioan Holban (Doina Popa, Ca frunza-n vânt), Alexandru Ovidiu Vintilă (Radu Sergiu Ruba, O vară ce nu mai apune), Adrian Dinu Rachieru, Spre Eminescu, I. Nedelea, Eminescu – eterna reîntoarcere), Mircea Muthu, „În ruinele unui grai locuiesc nume divine”, Liviu Antonesei, Aventuri în Purgatoriu, Virgil Diaconu (Dumitru Brăneanu, Destrămarea lumii), Epistolar Ion Beldeanu – Sașa Pană este la episodul al III-lea. In memoriam Daniel Dimitru scrie Doina Cernica, iar in memoriam Mircea Mitrici, Emil Simion. Semnează poezie: Eugenia Țarălungă, Adrian Voica, Viorica Petrovici, Simion Gociu, iar proză: Leo Butnaru, Nicolae Havriliuc și Gheorghe Patza.


Bucureștiul literar și artistic
, Anul VII, nr. 3 (66), martie 2017. Florentin Popescu scrie editorialul – Poezie? Sau biografism fără frontiere?, se află în dialog cu unul dintre seniorii literaturii noastre – Ileana Vulpescu, și realizează un comentariu la monografia Miron Radu Paraschivescu eternul eretic de Ana Dobre. Ion Creangă – 180 este comentariul Romaniței-Maria Ștențel, iar eseuri realizează: Mihai Cimpoi (Postmodernismul pe înțelesul tuturor), Titus Vîjeu (Nobel Prize – 1978 – Isaac Bashevis Singer), Theodor Codreanu (Numere în labirint- 1997), Nicolae Dan Fruntelată (Scrisoare de la Căscioarele), Ion Andreiță (Ce le vom spune? Și cum?). Semnează cronică literară: Ion Roșioru (Florentin Popescu, Seniorii literaturii noastre-vol.II), Ion Haineș (Lia-Maria Toderiță, Fântâna cu lacrimi), Ștefan Buzărnescu (Dumitru Otovescu, Sociologia ca fapt de cultură sui-generis), Iulian Chivu (Nicoleta Milea, Umbra lui Midas), Ionel Necula (Marga-Rita Popeli Tatu, Teatrul radiofonic la Ramada-Majestic – trăiri și tălmăciri), Ioana Crăciun (Herman Victorov, Sub aripa neagră a războiului), Lidia Grosu (Alexandru Cetățeanu, De la Herodot cetire). Întâlnim poezie semnată de Coman Șova, Otilia Cazimir, Magda Isanos, Luminița Zaharia, Iuliana Paloda-Popescu, Radu Cârneci.


Buzăul literar
, Serie nouă, Anul II, nr. 3 (7), ianuarie-februarie 2017. Din Albumul cu amintiri este scoasă o fotografie cu participanții la Colocviul Național al Tinerilor Scriitori, Buzău, 1983: Dan Culcer, Adrian Tincu, Ion Bogdan Lefter, Alexandru Mușina, Dan Dinu, Călin Ghețu, Vasile Andru, Adriana Babeți, Mariana Mailat, Mariana Marin, Gheorghe Ene, Bebe Tânțăreanu, Dudu Ștefan, Emil Niculescu, Sorin Antohi, Dan Petrescu, Gheorghe Crăciun, Mircea Nedelciu, Bogdan Ghiu și încă cinci neidentificați (!). Valeria Manta Tăicuțu scrie despre duplexul literar Buzău-Bacău, Marcela Chiriță despre Gabriel Cocora (1917-1991), iar Stan Brebenel realizează un remember Ion Nicolescu (1943-2012). Lirica feminină buzoiană este susținută de Passionaria Stoicescu, Valeria Manta Tăicuțu, Daniela Șontică, Mihaela Roxana Boboc, Gina Zaharia, Manuela Camelia Sava, Carmen Tania Grigore, Elena Radu, Cornelia Ionescu Ciurumelea și Ramona Müller. Tudor Cicu semnează retrospectiva ședinței de cenaclu, din 27.01.2016, când au citit Mihaela Roxana Boboc și Nicolai Tăicuțu, cu participarea la dezbateri a următorilor: Valeria Manta Tăicuțu, Tudor Cicu, Laurențiu Belizan, Gina Zaharia, Stan Brebenel, Emil Niculescu, Dumitru Dănăilă, Călin Ghețu. Critică literară face Gheorghe Andrei Neagu la romanul lui Tudor Cicu, Fata cu smochine.


Cafeneaua literară
, Anul XIV, nr. 2/ 168, februarie 2017, Piteşti. Remarcăm comentariile critice: Premii mari pentru poeți mici sau Glorioleta lui Mircea Cărtărescu (De ce se exclude din start participarea unor potențiali competitori pentru a-i favoriza pe alții?; Mircea Cărtărescu, premiat pentru texte produse prin imitație sau plagiere; Volumul de versuri nimic sau poetica nimicului; „Poemele mele de-acum seamănă cu cele ale tuturor poeților proști” sau Conștiința de sine cărtăresciană) de Virgil Diaconu, Un scriitor al Cetății (Cine sunteți, Bujor Nedelcovici? – Bujor Nedelcovici în dialog cu Sergiu Grigore) de Gheorghe Grigurcu și Retrospectiva Doclin – Motivul Cercului și Traversarea lui (Moarte clinică, ispășire, purificare…; Dansul vieții și al morții) de Gheorghe Mocuța. Fereastra Lilianei Rus ne luminează cu Cărți de citit iarna, iar Virgil Diaconu recenzează Picături de rouă de Dan Drăgoi. Artele poetice sunt evidențiate prin 7 poeți: Paul Aretzu, Marian Barbu, Jacques Brel (trad. Paula Romanescu), Gheorghe Dobre, Nora Iuga, Valeria Manta Tăicuțu, Octavian Doclin. Semnează poezie: Maria Ieva, Valeriu Marius Ciungan, iar proză: Ovidiu Dunăreanu, Ion Toma Ionescu, Eduard Dorneanu. Liana Alecu traduce din Jules Huret, Anchetă asupra evoluției literare, convorbirea cu Paul Hervieu.


Constelații diamantine
, Anul VIII, nr. 3 (79), martie 2017, Craiova. Remarcăm eseurile și comentariile: Femeia, viciu al înțelepciunii de George Baciu, Cornel Badea de Livia Ciupercă, Umanismul confucionist și misticismul daoist… de George Petrovai, Constantin Brâncuși – 60 de ani de la mutarea sa la veșnicele locașuri de Stelian Gomboș, Sub semn de mărțișor de Mihai Caba, Canonicul postmodern Grama de Ionel Popa, Despre limba dacilor și sufletul românesc de Paula Romanescu, Antologia scriitorilor români contemporani din întreaga lume de Florin T. Toma, Fenomenul cultural-spiritual Rugul Aprins de Florin Mihăilescu, critica literară: Janet Nică (Elis Râpeanu, Nemuritorii și epigrama), Doina Drăguț (Nicolae Maroga Nucu, Semnal din puterea suferinței), Al. Florin Țene (Dorel Cosma, Menuț Maximinian, „Conexiuni” de noiembrie), Iulian Chivu (Nicoleta Milea, Umbra lui Midas), Cezarina Adamescu (Constantin Mîndruță, Calendarul sufletului meu). Semnează poezie: Galina Martea, Daniel Marian, Dumitru Tâlvescu, Karoly Fellinger (trad. Balazs F. Attila), Nicolae Mătcaș, Baki Ymeri, Gabriela Gențiana Groza, Marian Hotca, Luca Cipolla, Ilie Gorjan, Ecaterina Negară, Doina Drăguț, iar proză: Florinel Agafiței, Constantin Miu, Emil Bucureșteanu.


Contraatac
, Anul XVII, nr. 37, nov. 2016, Adjud. Remarcăm eseul lui Liviu Ioan Stoiciu, A dispărut bunul simț public, critica literară realizată de Constantin Stancu (Adrian Botez, Emil Botta închinător înfrânt Eminescului…?! – Arheii emilbotteni și Ion – Patria mea, Geo Galetaru, Fericirea ca o dimineață ploioasă, Cornel Nistea, Tragismul exilului românesc, Raul Constantinescu, Spre Aleph și Neantia, Monica Pillat, Radu Ciobanu, Dincolo de așteptare – Dialog în larg, Ioan Evu, Înger de rezervă, Artur Silvestri, România imobiliară), Adrian Botez (Fevronia Spirescu, Inorogul roșu, Constantin Stancu, Vadul Ars, Adrian Munteanu, Fluturele din fântână, Nicolae Țic, Doi oameni răi), Paul Spirescu (Adrian Botez, Ofițerul), traducerile din lirica lui Adrian Botez în aromână de Dina Cuvata și în engleză de Gabriela Pachia și Patricia Oana Botez, poezie semnată de Ligya Diaconescu, Ioan Miclău, Eugen Evu, Ionuț Caragea, Virgil Ciucă, Constantin Stancu, Dumitru Ichim, Valerian Călin, Adnana Mihaela Călinescu, Elisabeta Iosif, Ioan Gându, Liviu Jianu, Monica Matei, Rodica Mădălina Ghinea, Mădălina Pavel.


Helis
, Anul XV, nr. 1-2 (165-166), ianuarie-februarie 2017, Slobozia. Viața literară a revistei este dată de eseurile: Despre ceilalți de Marius Stan, Țara Ilaut, leagănul Corvinilor de Adrian Bucurescu și Tați și fii de g.alex, comentariile: La aniversarea lui Eminescu de Loredana Stan și Cu schiurile prin Maltezi de Florentina Loredana Dalian, prezentarea de carte a lui Dan Simionescu: Pârnod de Aurel Anghel, Câmpia în genunchi de Petre I. Crețu, Amalgam-frânturi alese de Augustin Mocanu, Fata cu smochine și Corăbiile Greuceanului de Tudor Cicu. Definire de Lucia Ștefanovici, Atrocitățile fericirii de Lucian Mănăilescu și Muscelenii (vol IV) de Titi Damian, cronica literară susținută de Diana Dobrița Bîlea (Gheorghe Dobre, Fragmente – eseuri), Paul Androne (Aurel Anghel, Pârnod), Romeo Aurelian Ilie (Rui Zink, Instalarea fricii) și Tudor Cicu (F.M. Ciocea, Dincolo), poezia semnată de Costel Bunoaica, Petre Ioan Crețu, F. M. Ciocea, Gheorghe Dobre, Demir Demirev și Panaiot Mitev (trad.: Dina Cuvata, stiliz.: Gheorghe Dobre), Zoran Peikovski (trad.: Dina Cuvata, stiliz.: F.M. Ciocea), Romeo Aurelian Ilie, Ion Roșioru, Menachem M. Falek, Ianculeț Bălan, Ștefan Neagu, Marin Ifrim, Mihaela Meravei, Corneliu Antoniu, Viorica Gheorghe, iar proză de Florentina Loredana Dalian, Lili Balcan, Titi Damian și F.M. Ciorea.


Hyperion
, Anul 35, nr. 1-2-3 (273-274-275/ 2017, Botoșani. Pentru scurta prezentare amintim: eseul (din deschidere) Intelectualul de tip nou de Gellu Dorian și dialogul acestuia cu Mircea Cărtărescu, alte două eseuri: Știm noi cine a fost Eminescu? Ba bine că nu de Mircea A. Diaconu și Note fugare despre Eminescu de Theodor Codreanu, comentariile: Bucovina în opera eminesciană de Valentin Coșereanu și Despre Nichita într-un dialog român-rus de Leo Butnaru, cronicile literare semnate de Vasile Spiridon (Ovidiu Dunăreanu, Lumina îndepărtată a fluviului), Gheorghe Grigurcu (Daniel Corbu, Rostirea postmodernă – generația poetică ʹ80 în literatura română), Nicolae Sava (Doina Popa, Ca frunza-n vânt), Bică Nelu Căciuleanu (Adrian Alui Gheorghe, Luna Zadar și Victor Munteanu, Prizonierul tăcerii), poezie de Mircea Cărtărescu, Mioara Băluță, Viorica Popovici, Angela Nache-Mamier, proză de Dan Perșa și Ovidiu Dunăreanu, teatru de Valentin Talpalaru.


Întrezăriri
, Anul V, nr. 17, martie 2017, Pârscov. Remarcăm: eseurile și comentariile semnate de Magda Ursache (Jitia unui scriitor-martir: V. Voiculescu), Gheorghe Postelnicu (Viața cărților), I. Nedelea (Deformări), Marian Caloian (Spațiul pârscovean), Mădălin Vlăsceanu (Binele și răul în viața omului), Alina Cojocaru (Tainele lecturii), Constantin Costea (Tradiția populară românească – despre anotimpurile anului), Enache Necula (Binefacerile rugăciunii), interviurile lui Gheorghe Postelnicu cu Liviu Ioan Stoiciu și Ion Nedelea, critica literară realizată de Elena Stroe-Otavă (Gheorghe Postelnicu, Speranța), Gheorghe Andrei Neagu (Tudor Cicu, Fata cu smochine), Nicolae Gâlmeanu (Titi Damian, Muscelenii I-III), Gheorghe Postelnicu (Aura Christi, Geniul inimii), Petru Catană (Mihai Horga, Arhiva visurilor), poezie de Liviu Ioan Stoiciu, Tudor Cicu, Nicolae Gâlmeanu, Aida Oana Drugău, IJI, Ion Roșioru, Marian Caloian, Doina Vizitiu și proză de Gheorghe Stroe și Aida Oana Drugău. Pagini din istoria Pârscovului sunt semnate de Ilie Mândricel.


Literadura
, Anul II, nr. 3, februarie 2017, Buzău. Mihaela N. Burlacu semnează editorialul Zece motive să citești, iar Teo Cabel îl provoacă la dialog pe Claudiu Komartin și scrie comentariul Urcând „Trepte”„În bătăi de clopote” spre „Rondelul de noapte”. Cronică literară realizează Liviu Ofileanu (Radu Nițescu, Dialectica urșilor) și Manuela Camelia Sava (Andrei Ștefan Costache, În lumină). Poezie semnează: Teodor Dume, Maria Cernegura, Mariana Gurza, Andreea Maftei, Camelia Iuliana Radu, Ioana Burghel, Herberto de Sysmo și Daniel Montoly (prez. și trad.: Elisabeta Boțan), Sorin Călin, Violeta Tanceva-Zlateva și Lence Miloșevsca (traducere: Dina Cuvata, stilizare: Florentina Loredana Dalian), Dina Cuvata, Vasile Baghiu, Costel Suditu, iar proză: Titi Damian, Florentina Loredana Dalian și Maria Rotărescu.


Liter-Club
, Anul II, nr. 1 (5), ianuarie-martie 2017. Deschiderea ediției o face Biblioraftul cu trei cărți Theodor Codreanu (Mihai Cimpoi: de la mitopo(i)etică la critica ontologică, Fragmente despre Eminescu și În oglinzile lui Victor Teleucă. Critică literară), urmat de Cugetări de Mihai Eminescu. La aniversarea lui Petru Ioan – 70 de ani – scriu: Theodor Codreanu (Petru Ioan: repere bio-bibliografice), Lina Codreanu (Ludicul logic), Ion Gheorghe Pricop (Rădăcinile unei personalități) și Petruș Andrei (Semințe de lumină). Livia Andrei face un scurt profil lui Calistrat Costin, De la capăt, ca Sisif… sunt opiniile lui Teodor Pracsiu. Nu lipsesc Însemnările… cu ștaif – Numere în labirint ale lui Theodor Codreanu și nici Amicale… ocazionale de Petruș Andrei. Semnează poezie: Daniela Oatu, Coriolan Păunescu, Mihaela Aldea, Petruș Andrei, Ion Gheorghe Pricop, Veniamin V. Boțoroga, arhim., Olina Petrov, iar proză: Iacob Istrati și Lina Codreanu.


Litere
, Anul XVIII, nr. 2 (203), februarie 2017, Târgoviște. Remarcăm comentariile semnate de Nicolae Oprea (Trilogia rebreriană. Ultimul roman-1), Mihai Stan (Bibliotheca și unirea culturală), Niculae Ionel (Jurnalul lui M. H. Simionescu, epopee subiectivă-3), Petre Gheorghe Bârlea, Roxana-Magdalena Bârlea (Clasicism și postmodernism în proza lui Matei Vișniec-5), Maria Octavia Paunatescu (Nichita Stănescu-3) și critica literară realizată de Mihai Cimpoi (Iulian Filip, Cerul fântânilor), Tudor Cristea (Daniel Cristea-Enache, Aproape liber), Daniela-Olguța Iordache (Ion Mărculescu, Turnul), Magda Grigore (Octavian Mihail Sechelarie, Imposibila reîntoarcere. Confesiuni afective), Daniel Corbu (Aurelian Silvestru, Mersul pe apă), Menuț Maximinian (Horia Gârbea, Cântecele lui Huppy și Uimitoarele aventuri ale lui Făt-Frumos din Lună), Titi Damian (Aurel Anghel, Pârnod), Corin Bianu (Dan Gîju, Vânătorii negri), A. Gh. Olteanu (Rodica Lăzărescu, Invitație la confesiuni), Florentin Popescu (Constantin Ciurea, Maidanul dintre două lumi), Constantin Eretescu (Ion Ghinoiu, Mitologie română. Zeii pastorali).


Mărturii culturale
, Anul I, nr. 4, octombrie-decembrie 2016, Satu Mare. Remarcăm eseurile realizate de Aurel Pop (Libertatea a creat căi nebănuite și O imagine de ansamblu asupra trecutului și prezentului localității Crișeni), Viorel Câmpean (Familia Tămaș, contribuții documentare), Claudiu Porumbăcean (O dată de referință din istoria Sătmarului – 13 decembrie 1936), Marta Cordea și Viorel Câmpean (Barna János, unul dintre prietenii maghiari din Sătmar ai lui Octavian Goga), Lala Gabriela Scripor (Despre limitele libertății. Apusul evului romantic), dialogul: Aurel Pop – Echim Vancea și cronicile literare semnate de Constantin Stancu (Nicolae Crepcia, Dozatorul de poezie), Cristina Ștefan (Simion Cozmescu, Poeme Mai Lungi Decât Numele Tău), Adi George Secară (Violeta Craiu, Versuri rătăcite în Balta Brăilei), Dan Perșa (Ana-Maria Moraru, Empatie), Ionel Popa (Ion Brad, Cocoarele în ultimul lor zbor –poeme într-un vers), Dragomir Ignat (Ioan Potop, Priviri în împrejurimi și spre înălțimi), Ana Vacarciuc (Iris Adina Morar, Petale), Mihaela Grigorean (Ioan Nistor, Pietre de fulger).


Plumb
, Anul XII, nr. 119, februarie 2017, Bacău. Editorialul repetabila istorie este scris de Mihai Buznea. Eseurile și comentariile din acest număr aparțin lui Constantin Vorniceasa (Audiatur et altera pars), Romulus Dan Busnea (Bijuterii culturale dispărute), Liviu Chiscop (Corneliu Dima-Drăgan – un cărturar patriot), Dumitru Brăneanu (De la un gând la altul – De la comunism la globalizare – 3), Virgil Diaconu (Erorile literare în viziunea lui Baudelaire-2), Doru Ciucescu (Dulcea dictatură culturală eminesciană), Ozana Kalmuscki Zarea (Vinovat pentru geniu…), Adrian Popovici („Mașina cu poeți” sub zodia Luceafărului, din nou la Suceava). Critică literară realizează: Grigore Codrescu (Constantin Zavati, Memoriile unui profesor de chimie în comunism, Mugur Andronic, Între cer și pământ) Ioan Țicalo (Petru Ursache, Miorița – dosarul mitologic al unei capodopere), George Sîrbu (Ioan Potop, Tărâmuri sufletești), Valeria Manta Tăicuțu (Titiana Tapalagă, Rudele lui Moș Crăciun), Christian W. Schenk (Dana Borcea, Pe genunchii luminii), Livia Ciupercă (Adrian Lungu, Taine), Mioara Bahna (Emilian Marcu, Sfera de pământ), Violeta Savu (Paul-Lucian Letzner, Meșterul Manole redivivus), Ion Roșioru (Diana Dobrița Bîlea, Îngerul Linei). Semnează poezie: Petrache Plopeanu, Petruș Andrei, Ana-Maria Gavril, Dumitru Brăneanu, Tincuța Horonceanu Bernevic, Eleonora Stamate, iar proză: Emil Bucureșteanu, Decebal Alexandru Seul, Eugen Verman.


Poesis
, Anul XXVII, nr. 9-12 (309-112), septembrie – decembrie. 2016, Satu Mare. În loc de editorial, George Vulturescu semnează un Colind din Nord. Poezia acestei ediții este semnată de Ioana Diaconescu, Ioan Dehelean, Nicolae Sârbu, Aura Christi, Miruna Mureșanu, Marcel Mureșeanu, Tucu Moroșanu, Vasile Mic, Ion Machidon, Anna Buoninsegni (prez. și trad. de Costel Drejoi), Adam Puslojić, Yao Hui (tr. Ding Chao și Emil Mirasova), Andrei Zanca. Cronica literară este realizată de George Vulturescu (Ioan Nistor, Pietre de fulger), Adrian Lesenciuc (Persida Rugu, Oglinzi alchimice și Chris Samy, Fericirea e o definiție personală), Livius Petru Bercea (Carmen D. Blaga, Threnos), Mihaela Malea Stroe (George Bogdan, Tărâmul în dimineți putrede), Mirela Nistor (Gheorghe Glodeanu, Patru prozatori de avangardă). Mai remarcăm un portret critic realizat de Daniel Corbu – Cassian Maria Spiridon. Odiseea deznădejdii sau idiosincraziile unui sceptic nemântuit, dialogul dintre Radu Sergiu Ruba și George Vulturescu și eseul lui Gheorghe Glodeanu – Confesiunile unei seducătoare femei urâte (I) (Nina Cassian).


Revista Nouă
, Anul XII, nr. 1 (98) / 2017, Câmpina. Remarcăm comentariul Mariei Dobrescu, Abăluță, poetul lucrurilor mici, eseurile: Numele de obârșie de Andrei Ionescu și Psalmul 109 și unitatea europeană din perspectiva lui Arnold J. Toynbee de George Liviu Teleoacă, portretele semnate de Codruț Radi: Fiică de cenaclu (Iulia Badea) și Dintre Colții de Nisip (Vasile Ioan Ciutacu), critica literară susținută de Florin Dochia (Maria Grădinaru, Triplu sec, Vali Orțan, Glonțul predestinat, Constantin Ciurea, Maidanul dintre lumi), Mioara Bahna (Alexandru Ecovoiu, Saludos), Valentina Becart (Irina Lucia Mihalca, Dincolo de luntrea visului), Serghie Bucur (Corneliu Sântioan Cubleșan, Mașina de cuvinte) și două opinii, a lui César Curiel și a lui Daniel Montoly, despre volumul Suspendată în timp de Coca Popescu. Semnează poezie: Florin Dochia, Miruna Mureșanu, Diana Trandafir, Anca Zeciu, Maria Grădinaru, Liliana Popa, Johan Klein, Alensis De Nobilis, George Mihalcea, Alina Naiu, Nicoleta Băcilă, Tudor Voicu, Irina Lazăr, George Gîtlan, Paul Spirescu, Ady Catelea, Ionela-Violeta Anciu, Eugen Pohonțu, George G. Asztalos, Ștefan Al.-Sașa, iar proză: Iulian Moreanu.


Salonul literar
, serie nouă, anul XX, nr.93, 2017, Odobești. Toate eseurile din acest număr sunt de istorie literară și se referă la Ovidiu, astfel: „Sfârșitul încoronează lucrarea” (Ovidiu) de Liviu Ioan Stoiciu, Ovidius carmen et error de George Cornilă, Ovidiu – un poet în căutarea omului pierdut, sub semnul metamorfozei… de Sorina Milea, Ovidiu pe țărmul euxin de Ioan Micu. Ioan Culiță Ușurelu scrie reportajul – Pași prin Roma eternă, Cătălin Manole despre Urme românești în sudul Franței – Frații noștri occitani…, iar Radu Borcea despre Ziua Culturii Române, la Panciu, sub „ocupația” Vrancei literare și muzicale. Petrache Dima se află în dialog cu Iancu Fischer. Critică literară semnează: Violeta Savu (Paul-Lucian Letzner, Meșterul Manole redivivus – Mănăstirea Chiajna-Giulești), Nina Plopeanu (George Cornilă, Regele lupilor. Cartea a III-a. Povara coroanei), iar poezie: Publius Ovidius Naso (versiunea românească de Ioan Micu), Giovanni Monopoli (prez. și trad. Elena Spătaru), Mircea Bostan, Mihai Horga.


Scriptor
, Anul III, nr. 3-4 (27-28), martie-aprilie 2017, Iaşi. Poemul lui Mircea Cărtărescu este desenat de Vasilian Doboș. În continuare, poezia este semnată de Andrei Burac, Șerban Chelariu, Constantin Novăceanu, Liviu Ioan Stoiciu, Sterian Vicol. La Chestionar Scriptor, formulat de Lucian Vasiliu, răspunde Dumitru Augustin Doman, iar eseuri realizează: Adrian Dinu Rachieru (Un maratonist: Gheorghe Schwartz) și Andrei Moldovan (Proza psihologică a Doinei Popa). Cronicile literare sunt scrise de Ioan Holban (Cristina Chiprian, Echipa de șoc și Zeița, Vasile Iancu, Amurg ireversibil), Passionaria Stoicescu (Theodor Damian, Lazăre, vino afară), Radu-Ilarion Munteanu (Liviu Antonesei, Poemele din zorii amurgului), Dan Gabriel Onțeluș (Cristina Hermeziu, Parisul nu crede în lacrimi), Nicolae Busuioc (Diana Vrabie, Imaginea Iașilor în presa interbelică ieșeană), Lina Codreanu (Adam Bălțatu, Voiam să fiu pictor…), Mihaela Grădinariu (Gellu Dorian, Cartea de la Uppsala), Gheorghe Drăgan (Monica I. Costea, Poezica), iar dintre cărțile (de) pe masa lui Liviu Apetroaie amintim: Mircea Muthu, Estetica între mediere și sinteză, Paul Aretzu, Muntele viu, Violeta Savu, Franjuri, Echim Vancea, Umbra nu își împarte prada cu nimeni.


Sintagme literare
, Nr. 2 (25), martie 2017, Dudeștii Noi. Poesis: Adrian Mihăescu, Armina Flavia Adam, Camelia Ardelean, Carmen Maria Mecu, Dora de Mircea, Elena Katamira, Gabriela Ana Bălan, Gabriela Crețan, Horia Simion, Ioan Vintilă Fintiș, Ionuț Caragea, Laura Cătălina Dragomir, Luca Cipolla, Maria Calleya, Mihaela Aionesei, Nicolai Tăicuțu, Petre Crăciun, Romița Mălina Constantin (și proză), Sorin Olariu. Proză: Alexandra Gheghi, Constantin Voinescu, Elisabeta Boțan, Marinel Gîlcă, Nelu Stanciu, Șerban Tomșa, Veronica Baciu. Atelierul critic: Adrian Dinu Rachieru (Poetul Val și „Poteca de vorbe”), Daniel Marian (Camelia Ardelean, Suflete de ceară), Octavian Mihalcea (Aurel Ivan, Arlechin de iarbă), Ionel Bota (Veronica Balaj, Cina lupilor, Ion Pop, Pagini transparente, Cristian-Paul Mozoru, La Porțile Timpului. Poemele Danei, Ioan Moldovan, Viață fără nume), Virginia Chiriac (Vergil Matei, Acasă la Mărtinești). Interviu: Ion Cristofor – Adela Rachi, Lucian Vasilescu – un cristian. Universalia: César Curiel și Herberto de Sysmo (prez. și trad. Elisabeta Boțan), Francesca Ferrari (trad. Costel Drejoi). La porțile dorului: Ion Căliman cu Poezia riturilor de însănătoșire.


SUD
, serie nouă, anul XXI, nr. 1-2 (190-191), ianuarie-februarie 2017, Bolintin Vale. Seria eseurilor este deschisă de editorialul lui Vasile Grigorescu, Adevăruri, apoi Suplimentarea fondurilor la Cultură de(spre asta a citit) Florentin Popescu, La marginea câmpiei, la marginea lumii de Nicolae Dan Fruntelată și Ovidiu la Tomis (II) de Constantin Bărbuță. Frumoase cărți de doamne și domnițe sunt prezentate de Ion Andreiță: Ad libitum de Maria Irod, Cavalerul trac și misterele lui Zamolxis de Elisabeta Novac, Adolescentine de Crina Decusară Bocșan, Anotimpuri creatoare de Romanița-Maria Ștențel, Poezii pastelate de Constanța Abălașei-Donosă. Apoi cărțile sudului sunt amplu prezentate de Titus Vîjeu: Utopia ca realitate. Utopia ca actualitate de Grațiela Popescu, Drumul sufletelor în Câmpia Română de Lia Maria Andreiță, Nicăieri în orașul acesta de Silvia Zaharcencu, iar Florentin Popescu scrie despre cărțile prietenilor săi (mei) (I): Albastrule cer, albastrule cer! de Dumitru Dumitrică și Lumina din gutui de Dan Florică. Tot critică literară semnează: Victoria Milescu (Vasile Farago, Să mai și glumim), Eliza Roha (Geo Naum, Vera), Dan Florică (Victor Pencu, Elegii), Ion C. Ștefan (Marian Dumitru, Fiorul cu inel de aur și Camelia Vasiliu, Zâmbet lăuntric).


Urmuz
, seria a doua, anul IV, nr. 1-2, 2017, Câmpina. Eseul este prezent prin realizările lui Codruț Radi (Când muzica ia Nobelul poeziei!) și Maria Dobrescu (Jocurile lui Dimov), iar critica literară prin: Florin Dochia (Laura Cătălina Dragomir, Caracterul triumfal al înmormântărilor cântate), Mioara Bahna (George G. Asztalos, mi se ulise), Monica Zamfir (Miruna Mureșanu, Spovedanie). Semnează poezie: Codruț Radi, Emil Iulian Sude, Anca Zeciu, Liliana Popa, Diana Trandafir, Johan Klein, Maria Ieva, Monica Zamfir, Adrian Crețu, Valeriu Valegvi, Joana Klink și Emily Wilson (trad. Adriana Bulz), Arthur Rimbaud (trad. Liliana Ene), Rainer Maria Rilke (trad. Florin Dochia). Artele vizuale sunt ilustrate aici de lucrările Manuelei Toderaș însoțite de eseul Roxanei Bărbulescu – Între dragoste și Dragoste.


Vatra veche
, serie veche nouă, anul IX, nr. 3 (99), martie 2017, Târgu Mureş. Remarcăm eseurile: Scandalul în teatrul lui Caragiale de Nicolae Băciuț Permanențele lui Caragiale (II), Mihai Sin unul dintre marii scriitori români ai sfârșitului de secol XX și De la poezia naivă la poezia modernist-ermetică de Dumitru Hurubă, Ben Corlaciu damnatul „pelerin al serilor” de Valentin Marica, Amurgul iubirii (XL) de Aurel Codoban, cele trei dialoguri ale lui Titus Suciu cu George Astaloș (II), Paul Goma (IV) și George Filip (I) și cronici literare semnate de Darie Ducan (Eminescu XXII XXII Șorobetea), Silvia Udrea (Alexandru Medrea, Poeme), Mihaela-Mariana Cazimirovici (Miron Țic, Cuvântul în Sfânta Lumină), Valentina Becart (Irina Lucia Mihalca, Dincolo de lumea visului), Diana Dobrița Bîlea (Oana Calusa, Obsesie/ Obsession), Mircea Daroși (Meniuț Maximinian, Trenul vieții), Mirela Savin (Marina Cușa, Grădina japoneză), Mihaela Aionesei (Diana Dobrița Bîlea, Îngerul Linei), Geo Constantinescu (Valeriu Anania, Memorii), Ștefan Dumitrescu (Milena Munteanu, Din Țara Soarelui Răsare).

Cititorul de reviste

Distribuie:
Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share