CulturăSpații culturale

Spații culturale nr. 93 (13)

Ottilia ARDELEANU

file îngheţate

merg aplecată printre poeme
respiraţia fierbe zăpada
neatinsă lângă cenuşiul uman greu
de trecut cu piciorul
cu inima sălbăticită umbrele
se fac fiare flămânde
din aer neastâmpărate
gânduri negre ies la spălat pe faţă

ia-mi urma dacă poţi de coada unor litere
care curg din degetele bătute de scris

pun prinsoare cu tine viaţă
c-o să rămâi cu semne
din sine scormonind obositor
lumea nu-mi seamănă
nici cât un ac de cetină

mi-ar plăcea să nu mi se pună în cârcă
întunericul ca o scârţâitoare
dacă mă gândesc mai bine
sub stratul călduros
de poeme imaculate ne pierdem

suntem mai mici decât cuvintele noastre – gulliver


cum nu te poți stăpâni pe tine

și încă se rup lucruri din mine
încă umblu după ele cu noaptea trasă pe urechi
țin de ele ca de bucățile acelea pe care
ți-ai plimbat mâinile într-o căutare disperată
parcă ți-aș fi lipsit tocmai când eram lipită de tine
un superglue de iubire a cărei formulă chimică
se dezvoltase din noi emoțional și perpetuu
și încă se mai rup lucruri împinse odată la locul lor
cu buze avide cunoașterea rămâne un privilegiu pe care
ni-l acordam reciproc mă dispersez în singurul spațiu
rămas să-mi arate ce e singurătatea
și țin de mine ca de o zi de duminică pregătită
să-mi iasă în cale cu flori
dacă mai ține așa o să-mi iasă sufletul
o să se ridice ușor o să se plimbe în afara mea
pe visele acelea cu amândoi
și încă se rup lucruri din mine
încă le pun la loc parte cu parte ca într-un joc în care
lipsește jumătate din ele

REVISTE LITERARE

A c o l a d a, Anul XVIII, nr. 2 (195), februarie 2024, Satu Mare. Eseurile și comentariile sunt realizate Radu Ulmeanu, O țară de batracieni, C. D. Zeletin, Reflecții asupra medicului scriitor, Zenovie Cârlugea, „Emisfere de Bucovina – volumul I”, Remus-Valeriu Giorgioni, Un mare visător și Prinț al Iluziei: Ioan Vintilă Fintiș, Constantin Călin, Momente din agende (4), Magda Ursache, Cei doi Datcu: Iordan și Viorica, Isabela Vasiliu-Scraba, Din repertoriul lui Petre Țuțea, Ștefan Ion Ghilimescu, G. Călinescu și literatura de călătorie propagandistică (2), Mircea Popa, Zenovie Cârlugea, istoricul literar (I) și Din trecutul Astrei. George Barițiu în viziunea lui Gelu Neamțu, Pavel Șușară, Aspirația spre clasicism. Pentru Vlad Ciobanu, in memoriam. Sebastian Doreanu (SUA), Epistolae Manent. Interviul Acoladei este realizat de Lucia Negoiță cu Lidia Vianu (I). Critica literară este făcută de Gheorghe Grigurcu (Valentin Talpalaru, Desculț prin lumină), Tudorel Urian (Tudorel Andrei, Cristi Șelaru, Vladimir Alexandrescu, Eminescu, profesor de statistică), Dorina Stoica (Roxana Mihalcea, Mira și povestea unui cadou neașteptat), Lucian Scurtu (George Drăghescu, Biblioteca din cer), Daniel Marian (Daniel Corbu, Spre Fericitul Nicăieri, Elena Ilash, Patruzeci și cinci de inimi îmi bat în piept. Spuma zilelor și nopților de lectură (Cartea neagră a delatorului) și din Jurnal („Privești rafturile înțesate cu cărți”) ne oferă pagini Dumitru Augustin Doman, respectiv, Gheorghe Grigurcu. Poezia este semnată de Marcel Mureșeanu, Mihai Merticaru, Ioan Vintilă Fintiș 70, Teodor Dume, Lidia Chiarelli, Klarina Priborkin, Daniela Andonovska-Trajkovska, Peter Thabit Jones, Cho-Hye Kim, Sona Van (prezentare și traduceri: Olimpia Iacob), proza, de Emilia Poenaru Moldovan, parodie, de Lucian Perța și pamflet, de Florica Bud.

A l f a b e t, Anul II, nr. 9-10 (9), septembrie-octombrie și nr. 11-12 (10), noiembrie-decembrie 2023, București. H de la Habitat și I de la Inocență sunt editorialele Luminiței Zaharia. Alte eseuri sunt realizate de Ionel Bota, Cornel Ungureanu – 80. „Mâinile mele deveneau parte de cer”, Inițierile diaristice și Despre miracolul unui debut. Cornel Coman, Norocel Jerca, O scurtă plimbare prin Turnu Măgurele, Cristina Zaharia, Dacă vrei, poți! – Zootropolis. Aforismele aparțin lui Vasile Ghica și Valeriu Ion Găgiulescu. Poezia este semnată de Luminița Zaharia, Valeriu Cercel, Doina Barbu, Delia Stăniloiu, Mircea Florin Șandru și Cătălin Dumitrescu, iar proza, de Luminița Zaharia, Mariana Dobrică, Rodica Matei, Maria Sava. Critică literară fac: Ionel Bota (Nicolae Prelipceanu, funa máro) și Maria Sava (Alberto Vázquez-Figueroa, Tuareg).

Antares, Anul XXV, nr. 306-307-308, octombrie-noiembrie-decembrie 2023, Galați-Brăila. Ediția se deschide cu articolul lui Mihai Eminescu, De câteva zile se petrec… (Timpul, 21 dec. 1879). Eseurile și varia sunt realizate de Dan Grădinaru, Mihail Kogălniceanu, un portret (7), A.S. Pop, Paisprezece decenii de poezie majoră românească, Adrian Buzdugan, Războiul despre care se tace, Constantin Gherghinoiu, Un bust uitat al lui Eminescu și Un pictor brăilean: Marius Teodorescu, Ghiță Nazare, O zi cât istoria neamului românesc: 1 Decembrie 1918. Poezia este semnată de Heinrich Heine (traducere de Petre Solomon), Mihai Eminescu, Silvia Guteanschii, Ion Zimbru, Marin Moscu, Ilarie Voronca, Du Fu, Elisabeth Barrett, Ady Endre, Eugenio Montale, Jaques Prévert, Ingeborg Bachmann, iar proza, de Vasile Datcu, Ion Manea. Critică literară fac: Cornel Simion Galben (Laurențiu Stan, Note de front), Vasilica Grigoraș (Ghiță Nazare, De la cerneala de boz la calendar), Ionel Necula (Valentin Popa, Eliade și brăilenii, Luminița Zaharia, Regele trifoiului, Ion N. Dianescu, De vorbă cu mine însumi), Valentin Popa (Ilarie Voronca – peste diagonala sângelui), Liviu Chifane (Luminița Dascălu, Fiara. Nevisătorul. Trei), Constantin Gherghinoiu (Vasile Datcu, Aventura cunoașterii).

A R C A, Nr. 1 (374), 2024, Arad. Eseurile acestei ediții sunt realizate de Vasile Dan, Despre destinul cărților scrise și tipărite (editorial), Alin Armando Artion, O revistă de cultură: Alkemie, Horia Al. Căbuți, Insomnii, Cosmin Victor Lotreanu, Iubirea secretă a lui François Mitterrand (I), Călin Chendea, Teluric, ireal și divin – Hozier 2023, Florin Ardelean, Portret de scriitor: Ioan Moldovan, dialogurile, de Carmen Neamțu cu Francisc Vinganu (2002) și cu RECIS. Critică literară fac: Radu Ciobanu (Ana Blandiana, Mai-mult-ca-trecutul), Lucia Cuciureanu (Hanna Bota, Trei femei, cu mine, patru), Florin Ardelean (Adrian Alui Gheorghe, Vlad Alui Gheorghe, Mușcătura de măr. Un dialog monografic), Felix Nicolau (Andrei Mocuța, Transfer), Georgeta Moarcăs (Angela Martin, Valentina), Ionel Costin (Sergiu Soica, Martiri și mărturisitori sub regimul comunist. Eparhia Greco-Catolică de Lugoj), Iulian Negrilă (Octavian Goga – 1881-1938), Doina Adriana Nicolăiță (Sonia Elvireanu, Privirea… un răsărit și Gianina Sabău Popovici, Sărutul morții. Memoriile și profilul unui pacient neurologic), Gheorghe Lazea (Ovidiu Pecican, Istoria românilor de la origini până azi), Alice Valeria Micu (Camelia Buzatu, Spinii secundelor), Anton Ilica (Florea Lucaci, Domnul Teo), Ioan Matiuț (Ramona Băluțescu, Pălăria de secetă), Sonia Elvireanu (Elina Adam, Captiva), Alin Armando Artion (Jamila Horáková, Big Bangul care n-a avut loc), Romulus Bucur (Nicolae Coande, 33 de cântece pentru Didgeridoo și Florin Dumitrescu, Sentimentul naturii), Lucian-Vasile Szabo (Silviu Genescu, Desprindere lentă). Poezia este semnată de Francisc Vinganu, Doina Adriana Nicolăiță, Dragoș

Cosmin Popa, Violeta Pintea, Valentina Botezatu, Cristian Coliman, Vlad Ciurescu, Delia Alexandra Costea, Ionuț Manea, Izabela Elena Radosevici, Răzvan Stoicovici, Yannis Ritsos (trad. de Liviu Franga), Alda Merini (trad. de Alin Armando Artion), Roger Craik (trad. de Sorin Ciutacu), iar proza, de Anca Iulia Beidac, Alexandru Moraru.

ARGEȘ, Anul XXIV (LVIII), nr. 3 (500), februarie 2023. Remarcăm: eseurile, studiile și varia realizate de Jean Dumitrașcu, Revista de cultură ARGEȘ – 500 și Kant pe înțelesul tuturor, Calinic Argeșeanul, Din frumusețea lumii văzute, Gheorghe Grigurcu, Jurnal de idei, Dumitru Ungureanu, Visuri în huruitul vremii, Arthur Suciu, Schimbări, Dan Ciachir, Jurnal 2016, Sorin Antohi, Idei și zile, Horia Vicențiu Pătrașcu, Sonorizarea lumii. Sensuri antropologice, Iudita Dodu Ieremia, Corect/ Incorect, Mircea Bârsilă, Poezia lui Anghel Dumbrăveanu, Florin Chivoci, Un început. Trivalea! Cristian Cocea, Despre bătrânețe, cu dragoste, Valentin Protopopescu, Martirajul lui Nadal, Ninel Ganea, Crezul meu? Matematica, Radu-Alexandru Dincă, Despre demoni minori ai zilelor noastre, Vlad Alui Gheorghe, Cât mai departe de tot, reportajul lui Mihai Barbu, Despre Eleonor Rigby, slavă și deșertăciune, statui și socluri. critica literară făcută de Nicolae Oprea (Viorel Mureșan, Monede de aur și Poarta de fildeș), Sorin Lavric (N. Carandino, Nopți albe și zile negre. Memorii din închisorile și lagărele comuniste), Daniel Cristea-Enache (Marius Ianuș, Poemele de la „Lumina”), Radu Aldulescu (Letiția Ilea, Un singur poem), Nicolae Coande (Angela Marinescu – de la Sânge albastru la Blindajul final), Lucian Sârbu (Leonid Dragomir, Filosofia pentru adolescenți), Mihaela Albu (Grigore Cugler, Apunake și alte fenomene), Ștefan Vida Marinescu (Daniel Corbu, Spre Fericitul Nicăieri). Poezia este semnată de Aurel Udeanu, Constanța Popescu, Florin Golban, Alina Elena Constantinescu, Romulus Brâncoveanu, Ioan Vintilă Fintiș – 70, Georges Ribemont-Dessaignes (traducere de Leo Butnaru), Chen Xiaoou și Mihai Tălășman (traduceri de Mona Iordan, pagină realizată de Florin Golban), iar proza, de Octavian Soviany, Dumitru Augustin Doman și Cristian Meleșteu.

Ateneu, Anul 61 (serie nouă), nr. 654, februarie 2024, Bacău. Eseurile, comentarii și consemnările de evenimente sunt realizate de Al. Ioanid, Fragmentarium, Laura Candet – Ștergerea granițelor dintre generații, Petronela Apopei, Pacientul zero al… Poeziei, Ozana Kalmuski-Zarea, Inelul Regelui lebădă, Ioan Dănilă, Bacăul (pre)primar (LX): România Doctorală, Nicolae Breban – 90, Fonetica pentru definitivat (XX), Litere și cifre băcăuane, „Conexiuni culturale”, la Izvoru Berheciului, Constantin Țînteanu, Sub semnul lui Vermeer, Gruia Novac, Încă mai căutăm calificative pentru Școala Românească, Marius Manta, Cabinetul de curiozități, Tabăra de creație Mănăstirea Râșca – 10 ani de activitate,

Elena Ciobanu, Eu nu sunt un teritoriu, Irina-Nicoleta Nechifor, Mistificarea în teatrul lui Ion Băieșu, Carmen Mihalache, Ultimele mărturii ale unui om liber de orice egoism, Gheorghe Iorga, Când Bourdieu citește „Educația sentimentală”… (I), Liviu Franga, O mare în mijlocul pământului (XII), Daniel-Ștefan Pocovnicu, Tabiet, Cornel Simion Galben, Personalități băcăuane – Ion Lupu, Constantin Călin, Între breviar și jurnal (2), Mircea Moț, Ilie Moromete sau omul care nu a scris, Marian-Sorin Rădulescu, Spații taborice la Cinghiz Aitmatov și Andrei Tarkovski, Vasile Spiridon, Fluul la Gérard de Nerval (I), Ion Fercu, Prejudecățile: infern și provocare eternă (45), Leo Butnaru, Indirect despre vorbirea directă, Interviul revistei este al lui Marius Manta cu Luminița Radu. Critica literară este făcută de Adrian Jicu (George C. Dumitru, Rupturi), Dan Perșa (Ioan Manole, Câmpiile de piatră ale morții), Mircea Moț (Nicolae Prelipceanu. Posibile repere), Emilia Boghiu (Scutură-ți talpa de umbră și treci pe sub gongul celest!), Gabriela Laslău (Codrin Liviu Cuțitaru, Filozofia lucrurilor mici), Ionel Savitescu (Barry Strauss, Războiul lui Sparacus). Poezia e semnată de Val Mănescu, George Vigdor, Egon Bondy (prezentare și traducere de Emil Nicolae), proză, de Dan Marius Cosma și Irina Forgo.

Boem@, anul XV, nr. 2/180 februarie 2024, Galați. Eseurile sunt realizate de Ștefan Andronache, Elemente de factură cinematografică în creația poetică eminesciană (I), Elisabeta Drăghici, Fragmente din poezia catalană feminină, Alina Panait, Postmodernism și optzecism în dramaturgia românească. Interviul lui Cristian Mladin este cu pictorul Cosmin Moldovan. Critică literară fac: Ana Opran (Viorica Șerban, 2123), Alexandru Cazacu (Florea Firan, Memoria Emigrației), Lucia Pătrașcu (Violeta Craiu, Versuri rătăcite în Balta Brăilei), Petre Rău (Nicolae Băciuț, Grigore Vieru. Întoarcerea lacrimei), Leon Iosif Grapini (Radu Țuculescu, Luna gheboasă), Elena Oprea (Vali Nițu, Libertatea de a fi Eu), Cornel Simion Galben (Petre Rău, Mihai Eminescu. Gânduri în oglindă), Camelia Ardelean (Ionel Necula, Eseuri cioraniene), Cristian Mladin (Lucian Ienășescu, Câmpul cu liniște), Geanina Bîrlădeanu (Ande, Crâmpeie de emoție/ Fragments of emotion). Poezia este semnată de Nicolae Nistor, Timur Chiș, Petre Rău, Vasile Dan Marchiș, Elia Leynard, Fulga Gorun, Iosefina Schinger, Nicolae Dumitru, iar proza, de Leonard Popa și Mioara Păguțe. Gina Obreja consemnează lansarea cărții lui Dumitru Stoian, O viață în vibrația amintirilor.

Bucureștiul literar și artistic, anul XIV, nr. 1-2 (148-148), ianuarie-februarie 2024. Editorialul, E bine. E an electoral! aparține lui Florentin Popescu. Eseurile și consemnările sunt realizate de Reporter, Ziua Culturii Naționale, sărbătorită academic, Redacția, Radu Theodoru, decanul de vârstă al scriitorilor români, a împlinit 100 de ani, Titus Vîjeu, Jorge Guillén, acad. Ioan-

Aurel Pop, Rădăcinile culturii române moderne, Paraschiva Cărbunar, Mihai Eminescu – poet național și universal, Ioana-Ruxandra Fruntelată, Gânduri despre limba eminesciană, C.D. Zeletin, Necontenit, EMINESCU (1997), Dan Puric, Singurătatea țării mele, Florentin Popescu, „Certitudinea”, o tribună a adevărului istoric și a patriotismului, Don Basilio, „Catacomba” – ședință aproape festivă, Dalia Bialkovski, Victor Brauner și chirurgia suprarealismului, Radu Adrian, File de istorie (X). Unelte pentru cioplitul manual al pietrei, Lia Brad Chisacof, Adevărata inimă a orașului, Marian Nencescu, Casă, dulce casă, Firiță Carp, Spațiu și timp, George Corbu, Cinci ani fără Ion Brad, Ion Coja, Cenzura de la „Europa liberă”, Ion Andreiță, Focșani – Pichetul de graniță 47 . Florentin Popescu realizează un scurt interviu cu acad. Valeriu Matei, Editura Academiei Române – 75. „La vremuri noi, director nou, proiecte noi…” și alege, dintre seniorii literaturii noastre, pentru dialog, pe Mihaela Albu. Critică literară fac: Florentin Popescu (Maria Vaida, Gheorghe Pituț sau ochiul și noaptea, Maria Cernătescu, Stau în timp și în furtună), Ion Haineș (Lidia Vianu, Caleidoscop), Radu Vida (Constantin Pădureanu, Femeia sorbită din priviri), Theodor Damian (Daniel Jianu, Orthodoxia și Politeia). Poezia este semnată de Coman Șova, Mihai Beniuc, Nicolae Dragoș, Florian Saioc, Jorge Guillén (traduceri de Ștefan Augustin Doinaș), proza, de Vasile Voiculescu și Vasile Szolga. La Atelierul Artelor vizuale, pe ultima pagină, sunt lucrări de Andrei Damian.

Cafeneaua literară, Anul XXII, nr. 1/251, ianuarie, 2024, Pitești. Eseurile sunt realizate de Virgil Diaconu, Nu stingeți duhul! Mihai Eminescu este respins de la Marele Premiu Năsturel-Herescu, acordat de academia Română în anul 1884, Adrian Dinu Rachieru, Magda Isanos, așteptând „marele popas”, Ion Simuț, Tudor Arghezi în anii împotrivirii (1943-1953), Jean Dumitrașcu, Generația ʼ60 – generația socialismului (ep. 31) – Mihai Negulescu avea încredere doar în Partid, la Arte poetice este prezent Călin Vlasie. Virgil Diaconu este în dialog cu Cleopatra Lorințiu. Critica literară este făcută de Iulian Chivu (Maria Nițu, Sămânța de vorbă) și Liliana Rus (Marian Barbu, Femeie cu ghepard). Poezia este semnată de Maria Mona Vâlceanu, Gheorghe Tomozei, Cleopatra Lorințiu, Doina Dabija, Aurel Udeanu, Friedrich von Logau, Henrich Heine și Matthias Claudius (traduceri de Alexandu Mălăescu), Epopeea lui Izdubar (traducere de Liana Alecu) și proza, de Ion Toma Ionescu.

C a l i g r a f, Anul XXIV, nr. 1-2 (260-261), ianuarie-februarie, 2024, Alexandria. Eseurile și varia sunt realizate de Florea Burtan, 2024 –anul alegerilor (editorial), Stan V. Cristea – Premiul Opera Omnia pe anul 2022 și Memoria poeziei, Un Cronicar, Ziua Culturii Naționale. Gând către Eminescu, Otilia Sîrbu, Prezentul continuu, acest nu-încă în opera lui Marin Preda, Marian

Nencescu, Alexandru Surdu: omul povestea, mitul, Ștefan Mitroi, Un cireș proaspăt înflorit, Victor Ștefan, Puncte de (re)vedere. Paginile de istorie literară aparțin lui Stan V. Cristea, Liviu Rebreanu. Mărci ale oralității, în mers, iar restituirile lui Nicolae Scurtu, Mihail Dragomirescu și Academia Română. Dialogul este între Iulian Talianu și Florea Burtan. Critică literară fac: Ana Dobre (Ștefan Mitroi, Memoria fumului), Constantin Cubleșan (Ana Dobre, Un secol cu Marin Preda), Iulian Bitoleanu (Lucian Blaga între spirit și religie), Mihaela Albu (Valeria Certăzeanu-Zorilă, În bătaia vântului), Nicolae Dina (Gabriel Argeșeanu, Receptarea critică a operei lui Iulian Chivu), Florentin Popescu (Ion Bunescu, Chemarea lui Darie, Rodica Lăzărescu (Iordan Datcu, Viorica Săvulescu, Damian (Roxelana Radu, Țara din inima mea), Lucian Gruia (Dorin N. Uritescu, Din nou pe Rio Costa). Proza este semnată de Liviu Nanu, iar poezia, de Tudor Arghezi, Nicolae Coande, Laurențiu Drăgușin, Camelia Pantazi Tudor, Mihaela Oancea, Picu Păun, Marieta Cristian.

Cu cioara vopsită, Anul II, nr.1 (7), februarie, 2024, Broșteni, Vrancea. Ca-n codru este editorialul lui Gheorghe Mocanu, iar întrebarea zilei pusă de Angela Silion este: Ce ne trebuie nouă atâtea păduri? Câștigătorii Concursului de Epigramă, 2023 au fost: Maximilian Opaiț, Ion Diviza și Gheorghe Sucoverschi. Proză scurtă (satirică) scriu: Cornel Udrea, Acvatică, Maria Baciu, Ceata lui Pițigoi…, Nina Elena Plopeanu, Prizonierul fără vise, Ppericle, Spovedania călugărului Nicolae, Mihai Manolescu, Alba ca zăpada și…, Stan Brebenel, Rândul la oi, Viorel Sireteanu, O femeie ultramodernă și La tanti Elvira, „ușor se câștigă lira”Mihai Batog Bujeniță, Terra – colapsul civilizației, Petrache Plopeanu, Povestea drobului de sare – reloaded, Gheorghe Mocanu, Chiar nu umblu cu cioara vopsită și Un chilipir, poezie satirică: Violeta Zlota, Mihai Manolescu, Dorel Vidrașcu, Vasile Larco, Mircea Manolescu, Petruș Andrei, N. Nigrim, Const. Miu, Mircea Ionescu Quintus, Iurie Hemei, Corneliu Stanciu, Constanța Cornilă (dedicații), fabule: Lucica Nistor, Valentin David și epigrame: Maximilian Opaiț și Gheorghe Sucoverschi. Teza Reginei Elis (IV) este critica literară făcută de Georgică Manole. Și în acest număr caricaturile aparțin lui Marian Avramescu.

EX PONTO, Anul XXI, nr. 4 (79), septembrie-decembrie 2023, Constanța. Eseurile și paginile de istorie sunt realizate de Eugen Uricaru, Dobrogea, parte integrantă a României, Amelia Lăpușan, ACASĂ, la mine în Dobrogea, Anastasia Dumitru, Dobrogea noetică. Repere spirituale și (inter)culturale, Nicolae Rotund, Respirări marine. Marea lui Tudor Arghezi, Angelo Mitchievici, De ce un festival de poezie la Constanța? Gheorghe Filip, „Românul s-a născut poet”, Gabriel Rusu, Constanța. Gramatica rememorării: Mihaela Meravei, Cristina Tamaș, Const. Miu, Treptele urcușului

duhovnicesc în poezia religioasă a lui V. Voiculescu, Ion Codrescu, Spațiul poetic ovidian, Gheorghe Șeitan, „Miorița” vine din cer, Oana Cătălina Bucur, „Locul” și rolul genului în estetică și artă, Ingrid Petcu-Levei, Mărturii creștine din Dobrogea. Ansamblul rupestru de la Murfatlar-Basarabi, Valentin Ciorbea, 145 de ani de la unirea Dobrogei la România. Recitind izvoarele, Luminița Stelian, Dobrogea 1878 – spațiu identitar, Ion Tița-Călin, Cât de periculos este să scrii despre dragoste. Reproducerile după lucrările pictorului Florin Ferendino, din zona de mijloc a revistei, sunt însoțite de o conversație a pictorului cu Ovidiu Dunăreanu. Critică literară fac: Titi Damian (Radu Voinescu, Trivialul), Diana Dobrița Bîlea (Gabriel Chifu, Marea carte a uitării, Gela Enea, Butonul de panică, Cătălina Hașotti, Dimineața lianelor), Ana Dobre (Florin Alexandru Collombo, Detectivul Hogeac și enigmele broaștelor), Mirela Dumitru-Savin (Sandu Mărășescu, Mirajul creativ), Alina Costea (Yoko Tawada, Memoriile unui urs polar, Alina Gălbează, Jane Austinʼs Dark Side. Northanger Abbey). Poezia este semnată de Lucia Negoiță, Remus-Valeriu Giorgioni, Amelia Stănescu, Ana Ardeleanu, Bogdan Pascal, Jovan Zivlak (traducere de Slavomir Gvozdenovici și Lucian Alexiu), iar proza, de Gheorghe Schwartz, Ioan Florin Stanciu, Paul Sârbu, Adrian Nicola.

Expres cultural, Anul VIII, nr. 2 (86), februarie 2024, Iași. Poezia este semnată de Sorin Mărculescu, Gabriela Ana Balan, Klaudia Muntean, Caliopia Tocală, Teodor Dume, Cornelius Drăgan. Eseurile, comentariile și varia sunt realizate de Liviu Ioan Stoiciu, Scriitori de atitudine publică, Nicolae Panaite, Despre context, Constantin Coroiu, „Parcă dansez cu Anna Karenina”, Gellu Dorian, Impostorii cu ștaif, Dan Bogdan Hanu, Post(st)ări, Daniel Ștefan Pocovnicu, Cealaltă filosofie, Ionel Bostan, Plecarea „dincolo…”, Nicolae Busuioc, Când morala cade în desuetudine, Magda Ursache, Nevoia de modele, Eugen Munteanu, Capidava mea (I). Drumul, Dionisie Vitcu, Meritocrație sau concursurile sunt măsluite…? Leo Butnaru, De la Homer la Cehov, Nicolae Tzone, Arghezi sau „ținerea focului între gingii”. Războiul cu Nicolae Iorga și accentul asupra „lichelismului divin, Adrian Dinu Rachieru, Monica Lovinescu și est-etica (I), Ioan Răducea, @ Suhar, 2024, Emanuel Vasiliu, Sărmane creaturi, Constantin Pricop, Iluzia binelui imediat. Lucian Vasiliu este în dialog cu Adina Bardaș. Critică literară fac: Vasile Fluturel (Adi Cristi, Viața nu se termină în moarte), Gela Enea (Gheorghe Vidican, Ieșirea din intrarea în peșteră), Al. Cistelecan (Ștefan Râmniceanu, Exil), Cristina Scarlat (Carmen Secere, jucării cu gheare/ neoficial sunt frumoasă și Blank), Cornel Simion Galben (Codruța Perșa, Danob), Traian D. Lazăr (Ion Andreiță, Banii miresei), Adrian Alui Gheorghe, (Constantin Arcu, Tramvaiul 13, Dumitru Augustin Doman, Zidul de ceață, Lucian Vasilescu, Alcoforado. O poveste, Ileana Popescu Bâldea,

Zvonuri și lilieci), Virgil Rațiu (David Dorian, În căutarea Isoldei), Andrei Pătraș (Nicoleta-Cristina Scarlat, Gândăcelul și înțeleptul), Lucian Merișca (Bob Hobman, Sarimanok), Flavius Paraschiv (Liu Cixin, Problema celor trei corpuri).

H e l i s, Anul XXI, nr. 1-2-3 (246-247-248), ianuarie-februarie-martie 2024, Slobozia. Poezia din această ediție a revistei este semnată de Dan Elias, Tudor Amza, F.M. Ciocea, Nicolae Teoharie, Adrian Bucurescu, V.D. Chipireșteanu, Costel Bunoaica, Mircea Teculescu, Iulia Nicolau-Crețu, Petre Ion Crețu, Ion Văduva, Ștefan Neagu, Simion Felix Marțian, Delia Alexandra Costra, Maria Ivanov, Aurel Anghel, Gheorghe Dobre, Vali Șerban, proza, de Vasile Radu, Leonard I. Voicu, Augustin Mocanu, Dan Elias. Dan Simionescu prezintă retrospectiva HELIS – octombrie, noiembrie, decembrie 2023, iar eseurile și varia sunt realizate de Ana Amelia Dincă, Nicolae Petrache și „Urzicenii Grafic”, Florentina Loredana Dalian, Mariage dʼAmour, Virgil Diaconu, „O umanitate tăcută sângerează în liniște”. Critică literară fac: Titi Damian (Dumitru Popescu, Pumnul și palma – o dimineață înșelătoare), Mioara Bahna (Tudor Amza, Potirul cu grâu), Romeo Aurelian Ilie (Aura Văceanu, Colinda, colindat, mituri).

H y p e r i o n, Anul 42, nr. 1-2-3 (357-359)/ 2024, Botoșani. Remarcăm eseurile și varia realizate de Gellu Dorian, Ce-ar fi dacă…, Lucian Alecsa, risipitorul, Centenar Lucian Valea, Constantin Dracsin, Daniel Cristea-Enache, Munca lui Eminescu, Leo Butnaru, Vectori transpruteni (XXIV), Liviu Ioan Stoiciu, Jurnalul lunar, Ioan Holban, Lucian Alecsa, 70 de ani de la naștere, Simona-Grazia Dima, În athanorul artei și al vieții, Marius Chelaru, Anotimpuri în Asia, Petru Ursache, Folclorul. Cum nu trebuie înțeles, Magda Ursache, Calul troian numit televizor, Valentin Coșereanu, Desculț în iarba copilăriei (XVI), Theodor Codreanu, Eminescu: Fragmente noi (II), Mircea Oprea, Cauze nobile servite prost, Victor Teișanu, Eminescu, o reconstituire pe cale intuitivă, Corneliu Fotea, Jurnalul lui Eminescu (23), interviul: George Motroc cu Leo Butnaru – 75, convorbirea lui Marius Chelaru cu Viorel Isticioaia-Budura și dialogurile: Daniel Cristea-Enache cu Al Cistelecan, Nicolae Corlat cu Hristina Doroftei, critica literară făcută de Vasile Spiridon (Cosmina Andreea Roșu, Poezia lui Dimitrie Anghel), Paul Gorban (Nicolae Sere, Femeia indigo), Victor Teișanu (Constantin Arcu, Tramvaiul 13 și Constantin Mădularu, Meleancholia 2 – Vade mecum), Savu Popa (Ștefan Mitroi, Memoria fumului), Adi G. Secară (Raluca Faraon Alchimia memoriei și Angela Burtea, Să fim aproape, chiar dacă suntem departe), Raluca Faraon (Florin Dochia, Elegii de pe strada mea), Ionel Savitescu (Silviu Reuț, Hoinar prin America Latină și Gabriel Liiceanu, Horia-Roman Patapievici, Înapoi la argument), Mihaela Meravei

(Cătălina Hașotti, Pietre de aer), Ovidiu Petcu (Radu, Sergiu Ruba, Guantamano), poezie, de Leo Butnaru, Hristina Doroftei, Liviu Pendefunda, Armina Flavia Adam, Emilia Ivancea, Valeria Coțofană, Marieta Cristea, Constantin Mădularu, Lucian Alecsa, Constantin Dracsin, proză, de Rodica Bretin, Mirela Rusu, Ioan Grig Boț, Dumitru Ungureanu și teatru, de Lucian Scurtu și Remus Octavian Câmpean.

Întrezăriri, Anul XII, nr. 45, martie 2024, Pârscov. Poezia din acest număr poartă semnăturile: George Topîrceanu, Titu Rachieru, Vasile Voiculescu, Passionaria Stoicescu, Tudor Cicu, Ion Bunescu, Elena Stroe Otavă, Georgeta Tudor, Gabriela Radu, Adrian N. Popescu, iar proza: Eugen Oniscu, Adrian Nicolae Popescu. Eseurile, comentariile, paginile de istorie și spiritualitate sunt realizate de Gheorghe Postelnicu, „Despre ce vorbim?”- barbarisme, clișee și ticuri verbale (editorial), Nostalgii… De ce era mai bine „înainte”, Fidelitate, Zânica Tămășanu, Vasile Voiculescu – un poet printre sfinți, I. Nedelea, Lingvistica, Un neologism bântuie prin lexic, Adrian Nicolae Popescu, Demonizarea unui simbol ancestral, Ionuț Țene, Originea genetică română (maramureșeană) a dinastiei Basarab. „Teoria cumană” a lui Neagu Djuvara e falsă, Enache Necula, Cuvântul de învățătură sau predica în cultul creștin ortodox, Constantin Costea, Drama satului românesc contemporan, Alexandru Guță, Arhiepiscopia Buzăului și Vrancei. Protopopiatul Pătârlagele. Istoricul Parohiei „Sfântul Mare Mucenic Dimitrie” Pârscovul de Sus, Alexandru Florin Țene, Meditația ca mijloc de a găsi calea către celula lui Dumnezeu. Critica literară este făcută de Tudor Cicu (Paulina Georgescu, Victoria, Incursiune printre amintiri și Îmi aud iarna).

L e v i a t h a n, Anul VII, nr. 1 (22), ianuarie-martie 2024. Păsăreasca – noul model de exprimare este editorialul revistei. Studiile, eseurile și comentariile sunt realizate de Costin Tuchilă, Trăirea narcisică. Forme. Personaje. Recuzită literară (2), „Un mistic gotic rătăcit în plin secol XIX”, Dan Caragea, Claxon. Cobalt și nichel, Daniel Onaca, Etica frumosului în pictura Dorinei Mocan, Dan Caragea, O nouă ediție a eseurilor lui Montaigne, Pușa Roth, Aventura cuvintelor, Ionuț Cristache, Cum se mai poate scrie o poveste, Urfet Șachir, Viața de zi cu zi în haremul imperial (4), Ion Bogdan Martin, Folclorul românesc și elementele sale dramatice, Claudiu Neacșu, Nuanțele gri ale politicii, Corneliu Traian Atanasiu, Marca haiku-ului sînt tăcerile, Constantin Radu Vasile, Scurte istorii ale umbrelor mișcătoare, Ara Alexandru Șișmanian, Marin Preda. Analiză literară (2). Remarcăm apoi: aforisme de George Corbu și de Pompilius Micu, interviuri: Pușa Roth cu Ștefan Mitroi, Daniel Ioniță cu Yoshiro Sakamoto (2), jurnal de călătorie: Brândușa Massion, la rubrica Document: Duiliu Zamfirescu, Italia politică după dezastrul de la Adwa

(traducere din limba franceză de Ioan Adam), interviul Corneliei Bartels cu George Constantin (1980), critica literară făcută de Ana Dobre (Dori Lederer, Când îngerii se dezbracă de aripi), Valeria Manta Tăicuțu (Constantin Arcu, Tramvaiul 13), Vasilica Grigoraș (Rodica Dascălu, Apa limpede a libertății), Veronica Pavel Lerner (Amos Oz, Deodată în adâncul pădurii – O poveste, poezia semnată de Horst Samson (traducere și prezentare de Peter Sragher), Zêrevan Osê (prez. și trad. de George Grigore), Niklas Törnlund (prez. și trad. de Daniel Onaca), Rudy Roth (cu versiune în limba turcă de Urfet Șachir), Emil Mureșan (cu versiune în limba engleză de N. Marianne), Valeria Manta Tăicuțu, Valentin Busuioc, Gina Zaharia, Ara Alexandru Șișmanian, Vasilica Grigoraș, Alexandru Cazacu, Camelia Cristescu, George Corbu, Daniel Onaca, Caliopia Tocală. Daniela Șontică, Maria Chirtoacă, Ana Maria Zlăvog, Rodica Dascălu, Iuliana Dinu, Ștefan Petică, Stéphane Mallarmé (trad, de Alexandru Philippide), proză, de Louis-Philippe Hébert (prez. și trad. Christian Tămaș), Letiția Vladislav, Lucia Eniu, Mircea Bodnariu, Aurel Andrei, Mariana Nicolae, Emil Mureșan, Diana Kapatu, George Dimitriu, Ion Bogdan Martin, Georgeta Adam, Elena Stoican, teatru, Mihail Bulgacov, Viața domnului de Molière (dramatizare de Constantin Venerus Popa, traducere de Natalia Cantemir), August Strindberg, Salonul roșu (dramatizare radiofonică de Pușa Roth, traducere de Corneliu Papadopol), Dori Lederer, Căsătorie aranjată, Ionuț Cristache, O dimineață cu covid.

L i t e r a d u r a, Anul IV, nr. 31, martie 2024, Buzău. Scriitorul și originalitatea AI-ului este editorialul Mihaelei Burlacu. Poezia este semnată de Manuela Camelia Sava, Carmen Secere, Teodora Coman, Daria Maruseac, Ruxandra Adriana Zaharia, Victoria Maria Pripon, Valentin Busuioc, Sherzod Artikov (traducere de Florentina Loredana Dalian), Antonio Doda, Ioan Vintilă Fintiș-70, Alexandru Pripon, Alexandru Cazacu, Iulia Dragomir, Elsa López (prezentare și traducere de Elisabeta Boțan), Dan Andersson (prezentare și traducere de Dorina Brândușa Landén), iar proza, de Florentina Loredana Dalian, Ramona Müller, Francisco Stoica, Rodica Bretin, Sorin Călin. Evocările aparțin lui Florentin Popescu, Oameni și locuri din Buzăul de altădată (XXVII). Interviurile sunt realizate de Camelia Iuliana Radu cu Angela Furtună și Mihaela Roxana Boboc cu Loredana Curelea. Critică literară fac: Tudor Cicu (George Bratu, Trecătoarea și Camelia Iuliana Radu, Schimbul de noapte) și Paul Androne (Aura Creițaru, Zbor interzis). Evenimentele sunt consemnate de Teo Cabel: lansare de carte – Nicolai Tăicuțu, Palimpsest și Sorin Călin, AB/sent, vol. II și Ediția a 15-a c Clubului de lectură Noise Poetry cu participarea poeților Cătălina Matei, Alexandru-Codruț Ivașcu și Alberto Păduraru. Pe coperta a patra a revistei sunt mărțișoare oferite de Mihaela Roxana Boboc.

L i t e r – C l u b, Anul IX, nr.1-2 (32-33), ianuarie-iunie 2024. Biblioraftul are așezate la vedere: Premiul Magna cum laude acordat lui Petruș Andrei de Academia Intenationale „Leopold Sédar Senghor” din Milano, Premiul de excelență „Grigore Vieru” acordat criticului Theodor Codreanu de Institutul Cultural Român „Mihai Eminescu din Chișinău”, Cartea Reprezentanței Vaslui, plachetă acordată lui Teodor Pracsiu de Filiala Iași a Uniunii Scriitorilor din România, Premiul Vladimir Streinu al Societății Scriitorilor Târgovișteni acordat criticului Theodor Codreanu, Premiul Alexandru George al Societății Scriitorilor Târgovișteni acordat scriitoarei Lina Codreanu. Eseurile și varia sunt realizate de Marian Nencescu, Despre critica literară de la Chișinău – oglindiri și străluciri (II), Vasile Leonte, Virgil Nistru Țigănuș, Scriind pe ape…, Vicu Merlan, Monografia căii ferate Crasna-Huși (o completare necesară), Theodor Codreanu, Numere în labirint – Însemnări jurnaliere la plecarea lui Grigore Vieru și Arena râsului serios. Ne sunt prezentate scrisori inedite: Adrian Marino – Ion Alex Angheluș și Svetlana Paleologu Matta – Theodor Codreanu. Poezia este semnată de Petruș Andrei, Mihaela Albu, Marcel Miron, Daniela Oatu, Alexandru Cazacu, Elina Cojocaru, Martin Cata, Nicușor Dărăbană, Grigore Vieru, Vasilica Grigoraș, Dorina Nenici, Adrian Talașman, iar proza, de Ana Opran, Livia Andrei, Lina Codreanu și Elena Netcu.

N e u m a, Anul VIII, nr. 1-2 (75-76)/ 2024, Cluj-Napoca. Din bogatul conținut al revistei remarcăm: eseurile, studiile și diverse realizate de Andrea H. Hedeș, Crini sub Aurore Boreale (editorial), Horia Gârbea, Elementar, Mihai Barbu, Despre oameni și șoareci, Despre mâțe și oameni. Despre bărbați faimoși și femei dezinteresate, Gheorghe Glodeanu, H.P. Lovecraft și fascinația misterului, Simona-Grazia Dima, Aerul tare al revoluției, Horia Al. Căbuți, Vinovății în noapte, Delia Bodea Jacob, Confesiuni pe timp de război, cu speranțe de pace, Savu Popa, Proteismul reflecției, aforismele ce aparțin lui Gheorghe Grigurcu, Ovidiu Genaru, răzlețele lui Gelu Negrea. Ramiro Sofronie prezintă Enigma lui Rudolf Steiner. La ancheta NEUMA, Genuri și specii literare participă 23 de scriitori. Dialogurile sunt: Andrea H. Hedeș cu Leo Butnaru, Elena Abrudan cu Mariana Gorczyca și Rhea Cristina cu Felix Nicolau. Poezia este semnată de Leo Butnaru, Liviu Capșa, Daniela Șontică, Ana Ardeleanu, Any Drăgoianu, Maria Postu, Liviu Franga, Lucia Bibarț, Romulus Moldovan, Gabriela Ana Balan, Georgeta Resteman, Delia Bodea Jacob, Tudor Ștefan Goția proza, de Marilena Dumitrescu, Rodica Bretin, Carmen Duvalma, teatru: Cosmin Andrei Tudor, călătorii: Ramona Müller. Critica literară este făcută de Evelyne Croitoru (Gabriel Chifu, Marea carte a uitării), Raluca Faraon (Carmen Secere, Blan), Ana Dobre (Gelu Negrea, Libertatea second-hand și Vilia Banța, E noapte în Micul Paris), Simona Elvireanu (Elisabeta Bogățan,

Soțul meu de dincolo), Nicoleta Milea (Ileana Popescu-Bâldea, Zvonuri și lilieci și Radu-Ilarion Munteanu, Chirurgie temporală), Elina Adam (Kieu Bich Hou, Când înflorește lotusul, Emil Lungeanu, Colecția de vară), Ioana Diaconescu (Mircea Teculescu, Fapte diverse), Mihaela Aionesei (Cătălina Hașotti, Ziua care tocmai a trecut), Flavia Adam (Horia Bădescu, Rana ascunsă a fiecărei zile), George Volceanov (Ionela Ablai, Gnomul altui pământ).

P l u m b, Anul XX, nr. 204, martie 2024, Bacău. Coperta întâia se constituie din prezentarea sumarului revistei și in memoriam Mircea Bostan – cu referințe de Constantin Tomșa, Calistrat Costin și Lucian Strochi. Eseurile, comentariile și varia sunt realizate de Mihai Buznea, Banii, eterna poveste, Ioan Vulcan-Agniteanul, Rapsodii primăvăratice, Dan Sandu, Cântec de prieten – Scriitorului Constantin Th. Ciobanu, Maria-Loredana Pleșca, Mulțumiri și felicitări…, M.A. Miron, Cenaclul „George Bacovia”, 15 februarie 2024, Romulus-Dan Busnea, Primul ziar care a apărut într-o stațiune românească, într-un proiect jurnalistic în premieră, Laurențiu-Ștefan Szemkovics, Decorație conferită în 1887 unui senator din Bacău, Silvia Popa, Acceptarea neurodiversității, Lilioara Macovei, Cartea Tamirei, Issabela Cotelin, Cetățeanul de rând și insula de vacanță. Paula Bârsan este în dialog cu Carmen Poenaru. Critica literară este făcută de Constantin Dram (Corneliu Carp, Lacrimile de păcat), Cristina Ștefan (Bogdan-Alexandru Petcu, transcender), Mara Paraschiv (Mihaela Băbușanu, Semne și însemne), Grigore Codrescu (Gheorghe Ungureanu, Rostogoliri prin cuvinte, vol.I-III), Ioan Țicalo (Cătălin Lungu, Când din rădăcini cresc aripi și Fugara), Livia Iacob (Ovidiu Bârsan, Aveam doar 19 ani…), Ionel Necula (Silvan D. Ionescu, alergătura hamsterului), Carmen Focșa (Vasile Menzel, Fata în slip), Daniel Luca (George Băicoianu, Maxinne), Elena Oprea (Vali Nițu, Secunda eului ales călător), Livia Ciupercă (Stelian Țurlea în dialog cu Daniel Cristea-Enache), Petronela Apopei (Cristina Ștefan, Lumea de rezervă), Mioara Bahna (Calistrat Costin, De viață, de moarte, de lume…), Lucian Strochi (Marin Beșcucă, Hanul Răzeșilor), Ticu Leontescu (Eugen Dorcescu, Hic sunt leones), Ioan Holban (Andrei Breabăn, Cavalerii Crucii), Petruș Andrei (Carmen Bulzan – Douăzeci de poeți pentru o antologie). Poezia este semnată de Mircea Bostan, Mariana Zavati Gardner, Elena-Cristina Soica, Marin Moscu, alexandru Dumitru, iar proza, de Ion Dulugeac și Dan Arvătescu.

Salonul literar, Anul XXV, nr. 111, decembrie 2023, Odobești. Eseurile acestei ediții sunt realizate de Culiță Ioan Ușurelu, Cititul cărților (editorial), Petre Isachi, Iubire și exasperare, Petrache Plopeanu, Represiunea comunistă și presa „partinică”. I. Comuniștii în anticamera puterii (1944-1945), Monica Andronescu, Taina morții lui Ciprian Porumbescu, geniul dispărut la

30 de ani cu tristețea unei iubiri imposibile, Valeriu Anghel și Alexandru Deșliu, Petrache Dima – un mare profesor și „făcător de reviste” (sursa: internet), Alex Ștefănescu, Pe lângă plopii fără soț. Interviu; Culiță Ioan Ușurelu cu Gheorghe Istrate (2010). Evenimente consemnate de Nică Petru, Festivalul Internațional de Creație Vrancea literară, 2023, Toader Răduță, Două zile deosebite din viața mea – Festivalul Internațional de Creație Vrancea literară, Reporter, Premiile Festivalului, Ion Apostu, Vrancea literară la Roman. Pagini de istorie literară scriu: George V. Grigore, Biblia lui Wulfilla, Beatrice Pichiu, Magda Isanos și Eusebiu Camilar, Nina Elena Plopeanu, Duiliu Zamfirescu, „Guvernator” al Basarabiei. Critică literară fac: Mihai Botez (Ion Apostu, Patimi), Petre Isachi (Maria Cernătescu, Eu sunt apa cu tumulturi). Poezia este de Mihai Eminescu, Ion Minulescu, Grigore Vieru, Ion Pribeagu, Lăcrămioara Apostu, Ion Apostu, Rabindranath Tagore. Radu Borcea face Revista presei literar-culturale: 13 Plus, Plumb, Ateneu, Literatura și Arta, Spații Culturale, Bucureștiul literar și artistic, Vitraliu.

S c r i p t o r, Anul X, nr. 3-4 (111), martie-aprilie 2024, Iași. Poezia este semnată de Ovidiu Genaru (cu poem desenat de Dragoș Pătrașcu), Liviu Apetroaie, Veronica Balaj, Liviu Capșa, Iustin Moraru, Nicolae Panaite, Radu Sergiu Ruba, Juan Gelman (prezentare și traducere de Cătălina Frâncu), iar proza, de Ovidiu Dunăreanu, Savu Popa, Gheorghe Schwartz, Dan Stanca. Lingvistica este pusă în evidență de Emina Căpălnășan, Dumnezeu este… în dicționar, Laura Carmen Cuțitaru, Descifrați, vă rog! Cristina Florescu, Văzutul și crezutul. Paginile de istorie sunt scrise de Ioan-Aurel Pop, Răzvrătirea lui Bogdan I al Moldovei și românii din Transilvania (II), Vasile Iancu, România, a doua țară a lui Dennis Deletant), Eugen Uricaru, Călimănești, Liviu Ioan Stoiciu, Din anul Revoluției. De uz strict personal (LII). Dialogurile revistei sunt realizate de Teodora Stanciu cu Ana Blandiana, Antoniu Martin cu Victor Neumann și Robert Șerban cu Vlad Ciobanu. Eseurile sunt realizate de Doru Scărlătescu, Ecce locus! Gellu Dorian, Eminescu, așa cum l-am visat… (7), Ala Sainenco, Prieteni cu Eminescu: Dimitrie Scurei, Ion Filipciuc, Omagiu lugubru la moartea lui I.V. Stalin, Nicolae Busuioc, „Cărțile au deschis calea”, Simona Modreanu, Praguri. Legi, Cât pe ce… Critică literară fac: Daniel Cristea-Enache (250 de ani de poezie românească – I), Gruia Novac (Mihai Ursachi, Pajiștea rotundă din vârful unui ac), Mircea V. Ciobanu (Matei Vișniec, Trei povești de dragoste), Ioan Răducea (Ion Cristofor, O istorie a literaturii de limba română din Israel), Iulian Cătălui (Liviu Ioan Stoiciu, De uz strict personal), Lucian Scurtu (Ileana Urcan, Scrieri din Pavilionul privighetorilor), Stelian Țurlea (George Arion, Vizita tinerei doamne).

U R M U Z, Anul XI,( serie a doua), No. 1-2/ 2024, Câmpina. Poezia este semnată de Langston Hughes (tălmăcire de Florin Dochia), Maxim Krivțov, Ioan Vintilă Fintiș 70, Carmen Duvalma, Livia Dimulescu, Silvia Goteanschii, Aida Cărămidaru, Diana Trandafir, Alex Ivanov, Dragoș Gelu, Paulin Boldiș, Mihaela Gudană, Marin Moscu, Cornel Florin Cubleșan, Romulus Florin Sălăgean, Ema Dumitru. Critică literară fac: Florin Dochia (Costel Stancu, Noaptea creioanelor lungi), Mioara Bahna (Ioan Romeo Roșiianu, Litanii pentru sufletul gol), Dana Zen (Ioan Romeo Roșiianu, Scrisori către izoleta), Petronela Apopei (Gabriel N. Gherbăluță, Joc în doi), Ramona Müller (Luminița Bratu, Mișcarea apelor). Cronică de film: Raluca Faraon, Barton Fink. Cronică la arte vizuale: Serghie Bucur, Daniela Rîndașu printre flori. Acest număr este ilustrat cu picturi de Daniela Rîndașu.

Vatra veche, Serie veche nouă, Anul XVI, nr. 2 (181), februarie 2024, Târgu Mureș. În acest număr interviurile sunt realizate de Ionuț Vulpescu cu Ștefan Mitroi și Ognean Stamboliev cu Leo Butnaru-75, iar eseurile și varia, de Nicolae Iosub, Medalia Eminescu 1889, Iulian Filip, Grigore Vieru: harurile, prietenii, alergările, supărările și neiertările, Traian Vasilcău, Vieru, acest padre pio al nostru! Aurel Buzincu, Probleme…, Ionel Popa, Liviu Rebreanu, Crăișorul Horia (IV) și Proza literară a lui Lucian Blaga (VI), Gheorghe Sarău, Corespondența lui Dimitrie Stelaru (LXVIII), Dorin Nădrău, Jurnalul postum al lui Petru Comarnescu, Rodica Lăzărescu, Niculae Gheran în oglinda corespondenței, Zenovie Cârlugea, „Fantazianul” (VI), Ecaterina Țarălungă, Jurnal de prezență (X), acad. Ioan Aurel Pop, De la romani la români – pledoarie pentru latinitate (IV). Critică literară fac: Galina Martea (Nicolae Mătcaș, Uite-o, vine felin), Lazăr Popescu (Carmen Doreal, Pe linia vieții), Theodor Damian (Răzvan Ducan, Religia Eminescu și Biblica visului de fier), Nicolae Suciu (Răzvan Ducan, Religia Eminescu și Biblica visului de fier), Cristina Sava (George Schinteie, Deșertul de cuarț), Simona Mihuțiu (Dumitru Hurubă, Apropo de…), Ghiță Nazare (Mioara Baciu, Așezăminte sufletești), Constantin Stancu (Ion Dulugeac, Mamaia Anta și Prințesa), Paraschiva Abutnăriței (Anica Facina, Stări… Anotimpuri… Amprente…), Carmen Bulzan (Hans Dama, În vraja Pădurii Vieneze), Doina Bălțat (Dumitru Hurubă, Sarabandia și alte povestiri). Poezia este semnată de Grigore Vieru, Daniel Șerban, Pavel Gătăianțu, Veronica Pavel Lerner, Bianca Marcovici, Dumitru Ichim, Nicolae Mătcaș, Vasile Proca și proză, de Dorina Brândușa Landén, Rodica Bretin.

Cititorul de reviste

Distribuie:
Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share