Ora de muzică 50
Dac-am început cu 20, am să termin aici, la jumătate de sută, dar să nu credeți că nu se vor mai aciua și pe la alții numele lor. Sunt sută-n mie sigur că-i voi regăsi.
Ați privit logo-urile, coperțile de album și ați văzut că se respectă oarecum un tipar, inclusiv numele trupei are o personalitate distinctă de fiecare dată. În spatele lor se ascund câțiva oameni. Primul, cel mai important dintre toți, cel care a făcut dintr-o simplă sabie o inițială inconfundabilă se numește Philip Garris. Ideea i-a fost sugerată chiar de unul dintre versurile de pe primul album Toto, mai exact de la Manuela Run, cuvinte care traduse ar suna cam așa: Mai bine te-ai uita la sabia care stă deasupra ta. Desigur, Toto făceau aluzie la Sabia lui Damocles. Celelalte înțelesuri care transpar din desen se referă la puterea de muncă a membrilor, la sunetul deloc moale, dimpotrivă acut. Tăișul dublu vine să simbolizeze caracterul versatil al stilurilor muzicale abordate, diverse. Filozofia lui Garris a mers și mai departe și a mai așezat două obiecte care vin să întărească începuturile trupei, și aici ne indică inelul ce se vrea a fi un lucru în construcție, și câteva panglici galbene legate de inel care reprezintă Anul Copilului, un eveniment marcat cu anticipație față de decretarea la 1 ianuarie 1979 la Unesco a acestuia.
Ca să vă las și vouă ca temă căutarea tuturor colaboratorilor pe partea de design al coperților de album, doar îi voi enumera în cele ce urmează. La Hydra participă din nou Philip Garris, Jim Hagopian ca fotograf și Michael Manoogian pentru grafierea frumoasă a cuvintelor scrise pe copertă. Turn Back îi are ca protagoniști pe Curt Evans la design. Toto IV îi are ca fotografi pe Sam Emerson și Jim Hagopian și ca ilustrator pe Joe Spencer. Isolation îi alege pe Duer Kahn Inc. copertă și pe Robert Kopecky ca ilustrator. Coperta albumului Fahrenheit este un cadru luat unui colț de stradă, un el întorcând capul după o ea în rochie roșie provocatoare, o poză asemănătoare celor ce se fac astăzi pe calculator cu efect de pictură. Cel care a imortalizat instantaneul se numește Jim Shea. Mai departe. La The Seventh One au participat doi fotografi în persoanele lui Dennis Keeley și Glen LaFerman, iar pe parte de design din nou Philip Garris care a scos panglicile de pe cercul simplu al primului album și le-a înlocuit cu șase capete de sabie de o parte și de alta a inelului cu vârfurile. Margo Zafer Nahas și însuși Jeff Porcaro au dat o mână de ajutor pentru realizarea coperții. Kingdom of Desire adună în jurul lui doi noi colaboratori: Nancy Donald și Rick Patrick. Fotograful însă este același, Dennis Keeley ca și la precedentul. Rătăcite printre albume există un Absolutely Live care i-a adus pe Jack Anderson și Jens Schmidt ca fotografi și pe ilustratoarea și graficiana de succes Gina Zangla în postură de Art Direction. Tambu are ilustrator de copertă pe Daniel Breretob, fotograf pe Melodie Lawrence și Eric Scott la directia de artă. De pe Mindfields se desprind Doug Brown ca director de creație și
Dan Ferguson ca și Copyist, dar nu știu să vă spun ce face în fapt cineva cu un astfel de rol. Ultimele trei discuri beneficiază de aportul lui Brian Peterson ca designer și Reisig ca fotograf, aceștia producând un desen din gama celor închipuite doar de bogăția și infinitatea modelelor care se inventează în programele grafice de calculator pentru Through the Looking Glass. Coperta lui Falling in Between pare simplă, cele patru litere T O T O stilizate nu spun nimic la o primă vedere, dar cu o întărire a atenției descoperi un chip de bufniță sau om purtător de ochelari. Mai mult, pe fundalul porticaliu-maroniu se distinge un trup uman stând în picioare cu un acoperiș de tip pagodă, schițat, deasupra capului. Albumul scos anul ăsta de Toto, deocamdată ultimul, are ca designeri pe Fred Kim și firma Thunderwing, iar în dreptul fotografiei pe fiica lui Steve Porcaro, Heather Porcaro, care este și muzician pe deasupra, chitaristă și solistă, cu un album de debut în 2009, The Heartstring Symphony.
Toto: o familie mare, generoasă, talentată. Pe curând!