Spații culturale nr. 74 (12)

Nicolai TĂICUȚU

RAFTUL CU CĂRȚI


Lucian Mănăilescu, „Acrobații la zidul morții”, Editura Editgraph, Buzău, 2020, 114 p. Despre acest ultim volum al regretatului poet Lucian Mănăilescu (înaintat la editură/ tipografie de autor, dar apărut postum), în prefața „Lucian Mănăilescu, printre semne de cultură”, Marius Manta apreciază: Spuneam cu un alt prilej, în cadrul unei prezentări destinate Revistei „Ateneu”, că Lucian Mănăilescu are știința de a recrea partituri în cheie nostalgică; un rol de vizionar, acesta are darul de a aduce într-același loc trecutul și viitorul, ca interfețe ce dijmuiesc prezentul pe care el, creatorul, îl vrea mărturisit…

 


Viorel Savin, „De-ale revoluției – teatru”, Editura Ateneul scriitorilor, Bacău, 2020, 319 p. Constantin Ciopraga remarca: …Descopăr un autor dramatic remarcabil, cu antene fine în contemporaneitate. Viorel Savin e, în același timp, un observator, un moralist și un glosator cu surâs amar. Cartea de față cuprinde piesele: „Funia sau Comédia supunerii” – un alt rezumat al secolului XX scris cu mare tristețe de Viorel Savin (Jucată la Teatrul Național „Vasile Alecsandri” – Iași, stagiunile 2001-2003), „Greșeala” (Diploma Ministerului Culturii, Concursul Național de Dramaturgie „Camil Petrescu”, 1995; Difuzată de Teatrul Național al Radiodifuziunii Române, 1999), „Închisoarea de sunete – Clopotul” și „Bustul – Politică și mahala” Premiul „I.L. Caragiale” al Uniunii Scriitorilor din România – Colocviile Naționale de Dramaturgie -, 2003).

 


Marcel Mureșeanu, „Monede și monade” – antologie 2001-2019, Editura Avalon, Cluj-Napoca, 2019, 785 p. În Prefață, Petru Poantă precizează: Cartea lui Marcel Mureșeanu, Monede și monade, este o provocare. În manieră neo-avangardistă, autorul insolitează un cod tradițional, cu referință precisă la unul dintre cele mai rezistente și mai conservatoare, cel al retoricii. Iată proiectul în expresia sa radicală: „În premieră absolută, propun oximoronul, ca specie literară”. Pe scurt, asta ar însemna transformarea unei figuri de stil într-o specie literară… (…) Universul este o țesătură de monade aflate într-o continuă semioză: iată semnificația de adâncime a volumului.

 


Doina Cernica, „Hänsel și Gretel în Pădurea Luminoasă”, Editura Mușatinii, Suceava, 2020, 103 p. Angela Martin apreciază: Sunt cât se poate de incitante aceste povestiri de călătorie ale Doinei Cernica, nu mai lași cartea din mână odată ce ai început să le citești. Sunt scrise cu un puternic suflu emoțional, energiile lui sclipitoare împungând deseori hârtia cam cum împung cioburile de sticlă mozaicurile lui Antoni Gaudi.

 


Florentin Popescu, „Unsprezece povestiri și o ficțiune”, Rawex Coms, București, 2020, 175 p. Ion Dodu Bălan constata, în anul 2017: Proza lui Florentin Popescu este fluentă, scrisă într-un stil simplu, atractiv, cuceritor (…) Prin toată opera sa Florentin Popescu ni se înfățișează ca un intelectual adevărat, cu formație plurivalentă, prozator talentat, poet inspirat, sociolog, etnopsiholog, critic literar și de prestigiu, jurnalist curajos, implicat plenar, cu decență, deloc gălăgios, în viața culturală a societății noastre.

 


Gheorghe Andrei Neagu, „Tristețea lui Dumnezeu” – Antologie de proză scurtă, Editura UZP, București, 2019, 279 p. Pe coperta a patra a cărții, Lucian Strochi menționează: Un autor mai mult decât talentat, histrionic, șotios, pendulând între un naturalism bine temperat și un fantastic cu origini livrești, dar cu deschideri fertile, insolite și insolente în imaginar este Gheorghe Andrei Neagu, revendicat, ca orice autor ce se respectă, de mai multe zone culturale și revendicându-și la rându-i, îngândurat ca o lebădă și intransigent ca un condotier, teritorii doar ale sale, pe care, odată botezate, le restituie cu generozitate semenilor.

 


Paul Blaj, „Opera Poetică”, Editura Napoca Star, Cluj-Napoca, 2020, 672 p. Astfel începe Dinu Virgil prefața, „Născut pentru Poezie”, la această antologie: Paul Blaj s-a născut pentru Poezie. E singur(ul), e trist(ul), e menestrel(ul) lui Dumnezeu. Însă găsește, prin forța lirică a verbului său, evadarea din lume în frumos și iubire. Ochiul lui sapă și pătrunde realitatea, este ca o umbră plutind peste flashuri de secunde, nu scapă nici zborul, nici mirosul, nici cântecul inimii lumii, ascuns, ca un demiurg protector, savurând înțelesurile…

 


Passionaria Stoicescu, „Plusființa” – versuri, eLiteratura, București, 2019, 133 p. În partea finală a cărții sunt redate, selectiv, repere critice semnate de Ion Caraion (Passionaria Stoicescu e o poetă evident cutezătoare…), Ion Bănuță, Laurențiu Ulici, Emil Manu, Ileana Ciocârlie, Radu Cârneci, Alex. Ștefănescu (Passionaria Stoicescu are o mare dexteritate a scrisului – seamănă cu un pianist care se joacă plimbându-și degetele pe clape.), Ioan Holban, Ion Arieșanu, Gheorghe Istrate, Mariana Ionescu, Florentin Popescu, Dumitru Ion Dincă, Dionisie Duma, Mihai Antonescu, Titi Damian, Zaira Samharadze, Radu Voinescu, Victoria Milescu, Marin Ifrim, Antonia Bodea, Aureliu Goci, Muguraș Maria Petrescu, Paul Androne.

 


Camelia Iuliana Radu, „Toluen”, Editura Creator, Brașov, 2020, 121 p. Angela Nache Mamier se destăinuie: Am citit „Toluen”; carte puternică; la fel ca în Strigătul lui Munch. Camelia Iuliana Radu traversează o tragedie imensă. Voce curajoasă, eroică, inedită: motto ironic, metafore acute; timbru ecologic; civic; cazuri concrete, portrete tragice, oraș transfigurat în arena unei imense tragedii recitată de o Casandră vizionară, muribundă, asfixiată, care denunță dezumanizarea generalizată, dragostea cu miros de benzen. Ființele sunt deșeuri; în același timp, portretele părinților sunt deosebite. Toluen letal!… Lasă pe gânduri…

 


Teodor Dume, „Dumnezeu tăcut ca o lacrimă”, Editura PIM, Iași, 2020, 150 p. Fragmente din referințele critice încheie acest volum. Ele sunt date de Gheorghe Grigurcu (… Te socotesc unul dintre cei mai de bună calitate din îndeajuns de numeroși tineri literați pe care, de-a lungul anilor, am avut prilejul a-i întâlni…), Florin Mugur, Nicolae Mareș, Ana Urma, Daniel Corbu (Unul dintre poeții adevărați și profunzi din peisajul liric românesc de azi este Teodor Dume…), Cezarina Adamescu, Ionel Bota, Maria-Ana Tupan, Ionuț Caragea, Angela Nache Mamier, Cristina Ștefan, Daniel Luca, Mioara Bahna, Mioara Băluță, Veronica Pavel Lerner, Marius Chelaru, Jean-Paul Gavard-Perret, Radu Cătălin Melinte, Gheorghe Apetroae, Gheorghe Pașa, Călin Sămărghițan, Liviu Ioan Mureșan, Viorel Horj, Sorin Cerin, Liviu Ofileanu, Atila Racz, Lucian Velea, Ion Lazăr da Coza, Viorel Boldiș.

 


Mihai Merticaru, „Rondeluri”, Editura Ateneul Scriitorilor, Bacău, 2020, 117 p. Partea finală a volumului este constituită din referințele critice de care s-a bucurat poetul Mihai Merticaru, redate selectiv și fragmentar. Au dat referințe: Ioan Holban, Lucian Strochi, Vasile Spiridon, Petre Isachi, Ion Rotaru, Cristian Livescu, Constantin Tomșa, Adrian Alui Gheorghe Emil Nicolae, Monica I. Costea, George Mihalcea, Petruș Andrei, Cornel Galben, Victor Sterom, Emilian Marcu, Victoria Milescu, Nicolae Busuioc, Marius Chelaru, Mircea Petean, Remus V. Giorgioni, Gabriel Basarabescu, Leonard Gavriliu, Emanuela Ilie, Constantin Mănuță, Corin Bianu, Ștefan Mitroi, Petre Rău, Adrian Dinu Rachieru, Eugenia Țarălungă, Domnița Neaga, Elisabeta Bogățan, Geo Vasile, Diana-Dobrița Bîlea, Paul Aretzu, Delia Muntean.

 


Florin Ciocea, „Privește-mă prin lentila uriașă a unei lacrimi”, Editura Helis, Slobozia, 2019, 78 p. Referitor la acest volum, Daniel Marian aprecia: Ipostaze inedite, desigur credibile doar sub aspectul accepțiunii inițiatice, aceea în care poetul stă la masa îmbelșugată cu înțelesuri, de unde însă alege doar sarea piperul și ardeiul iute. Un regal al conceptelor despre ființă și justificarea și libertatea acesteia; fiind ocheanul pentru măsurarea realității, aceea care nici măcar c-ar conta în prezența imaginației libere…

 


Gheorghe Postelnicu, „Tânărul Voiculescu între medicină și literatură”, Editura Teocora, Buzău, 2020, 228 p. În Cuvânt înainte, Gheorghe Postelnicu precizează: … În această a patra lucrare despre Vasile Voiculescu continuăm să consolidăm momentele veridice din viață și din operă, să combatem cu strictețe afirmațiile dubioase ale unor plăsmuitori exaltați din anii ̉70 și să umplem golurile, cu speranța că alții, mai puțin romanțioși, o vor face cu mai mult noroc…

 


Constantin Stancu, „Migranți fără bagaje”, Editura Limes, Florești, 2019, 232 p. Zenovie Cârlugea aprecia: Autorul surprinde nu numai aspectul de viață crudă, autentică, suculentă, dar, conștiință-oglindă a epocii sale, scrie și într-o perspectivă a indicării/ numirii Răului, relevând, dincolo de iubirea profundă și pasiunea înălțătoare (Ana Nor, Toma Bucur, Radu Costin), o gamă variată de sentimente, de la atitudini de căpătuială, arivism, egoism, aroganță, insolență, insațietate patronală, falsitate, cinism, manipulare, imoralitate, snobism, compromis politic, meschinării financiare, tertipuri ale parvenirii, abuzuri, la demagogia conducătorilor din diferite sectoare de activitate, cârdășia politică și afaceristă, moravuri ușoare, sclavizarea țigănească…

 


Stanomir Petrovici, „Arcade din alb”, Antologie de autor, Editura Rovimed Publishers, Bacău, 2019, 305 p. Despre precedentele volume de poezie ale lui Stanomir Petrovici au formulat considerente critice; Ioan Dănilă, Daniel Nicolescu, Grigore Codrescu, Valentina Becart Bișog. Din referințele date la această antologie de Theodor George Calcan cităm: … Sincer vorbind, lecturând volumul său de versuri, am rămas cu senzația filmică a Omului lui Rodin ca fiind o sculptură în plină mișcare…

 


„Festivalul Internațional al Aforismului pentru românii de pretutindeni, Ediția a IV-a, Tecuci 2020, Antologie”, Editura StudIS, Iași, 2020, 224 p. Desfășurată în vremuri de pandemie, cea de-a IV-a ediție a Festivalului Internațional al Aforismului pentru românii de pretutindeni, Tecuci 2020, sub auspiciile Fundației PELIN și ale neobositului Vasile Ghica, a avut ca palmares: Premiul I – Gina Zaharia și Gabriel Petru Băețan, Premiul al II-lea – George Drăghescu și Ioan Marta, Premiul al III-lea – Any Drăgoianu, și premii speciale: Ms. Koan, Adrian Răcaru, Liviu Zanfirescu, Ion Cuzuioc, Elena Stan, N. Schițco. La Ancheta literară propusă cu acest prilej (șapte întrebări) au răspuns: Petre Isachi, Dumitru Brăneanu, Firiță Carp, Gina Zaharia, Traian D. Lazăr, Emil Dinga, Petruș Andrei, Constantin Tudorache.

Distribuie:
Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share