Ora de muzică 167

ian-cooper-big
Am trecut cu ,,analiza” literară peste unele piese deoarece sunt instrumentale, numele lor fiind extrase din corespondența lui John Dowland cu Sir Robert Cecil, acestea fiind, în ordinea de pe album, 3, 6, 9, 11, 15, 18 și 22, restul de cinci, 1, 7, 12, 14 și 29 primind titlurile originale.
Găsesc fantastică perindarea prin viețile oamenilor, de fiecare dată altele și altele, cu fiecare zi mai mulți, mai vizibili pe unica platformă care încă nu costă mai nimic, internetul. La momentul așezării în articol a reeditării din 2001 a discului All This Time, nu aveam nicio indicație în privința tehnicianului Donal Hodgson, cel care a fost și atunci, dar și acum, la muncile muzicale pentru pregătirea lui Songs from the Labyrinth, inginer și mixman în platoul de înregistrări. El este unul dintre acei oameni de studio puși pe fapte mari, pe inovații, este unul dintre cei care caută permanent soluții pentru îmbunătățirea calității sunetului, pentru scurtarea căilor de recordare, de a oferi celui de dincolo de sticla cvadruplă ce îl desparte mai multă creativitate instantanee. Nu intru în prea multe detalii tehnice, dar dau câteva informații pentru cunoscători: Donal utilizează binecunoscutul studio virtual Pro Tools alături de câteva ,,scule” hardware produse de Avid dar și un mixer marca Neve, microfoane…. Fiindcă n-o să mai fac vorbire în viitor la acesta, o să spun că nu lipsește de pe ultimul album al lui Sting, The Last Ship, și nici din înregistrarea legendarului concert care a avut loc la Red Rocks Amphitheatre din apropierea Denver-ului, o ediție a unei sesiuni private a A&E Television Network unde a fost nevoit, cu toate că mijloacele fizice îi permiteau doar 48 de canale pentru preamplificarea microfoanelor, să facă artificii tehnice deosebite, iar pentru efortul său și merite deosebite a câștigat un Emmy for Outstanding Achievement in Sound Mixing. Sting nu este singurul mare artist căruia Donal i-a fost colaborator, lista lui a adăugat începând cu 1988 nume ca Tina Turner, Jeff Beck, Soul II Soul și are un cumul de peste 70 de albume ,,inginerite” la meserie.
Al treilea tehnician al discului, fiindcă nu putea lipsi Kipper în postura de designer de sunet, este Iain Gore, în dreptul căruia sunt două artiste arhicunoscute pe care le-a mixat, Adele și Aquillera, a fost doar asistent din partea lui Metropolis Studio, unde s-au mai adăugat înregistrări și s-a mai lucrat la mixaje. Metropolis este doar unul dintre numele de marcă sub care a lucrat, de munca lui uzând și alte douăzeci, printre care Sony, EMI, Atlantic, Warner…. Participă la peste 30 de albume, ocupând toate ipostazele inginerești de studio, totalizând peste 80 de materiale muzicale finite începând cu 2004. Un tânăr cu viitor….
Metropolis este un studio cu renume, dar și un inițiator care vrea să-și extindă activitatea și să-și perpetueze valorile. Printre cei aleși să ducă acest destin mai departe avem un veteran, debutant în 1971 în lumea ,,butoanelor” și potențiometrelor: Ian Cooper. El este unul dintre cei cărora li s-a încredințat misiunea de a învăța tinerii aspiranți la tainele înregistrărilor audio în cadrul ACM, The Academy of Contemporany Music. Până în anii 90 a fost fidel studiourilor Utopia și Townhouse unde are câțiva artiști consacrați în palmares, dar și piese care au avut succes: Heroes a lui David Bowie, Lust for Life al lui Iggy Pop, Dare – Human League, Face Value – Phil Collins, Hounds of Love – Kate Bush și So – Peter Gabriel. Sunt de nenumărat albumele, single-urile și muzicienii strânși în palmares, sunt peste 700. De talia artiștilor nici nu se pune problema pentru că nu cred să fi existat vreunul ,,nearticulat” din mixer. oasis, Tina Turner, Gloria Gaynor, Barry White, Elton John, Smokie, Chris Rea, Thin Lizzy, U2, Gianna Nannini, Gary Moore, Level 42, Demis Roussos, C. C. Catch, Blue Sistem, Sade, Annie Lennox, Queen and Paul Rodgers, Eurythmics, Lara Fabian, Zucchero…. Două masterizări i-au adus laurii meritorii în 2010, Grammy Award pentru Take Your Pick, desemnat cel mai bun album pop instrumental, al lui Larry Carlton și Tak Mat Sum Oto și în 2011, Latin Grammy pentru La Orilla De Mi Pelo, cel mai bun album flamenco al Ninei Pastori. Ian Cooper este așa cum îl caracterizează un prieten, John Gallen: ,,este unul dintre cei buni din lume ce săpânesc de două generații cel mai bine tehnica masterizării.”.

Distribuie:
Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share