Fărădelegea lui Călin – Na-vă, bă!


Mi-e dor de pe-acum.
În niciun caz de înălțarea la ceruri. Cu avionul. Să nu spuneți că poate fi o greșeală, că mai specific de atât nu se putea, că au folosit cea mai nimerită vocabulă. Că adresabilitatea Art. 423 vizează ființele umane: ,,Zborul cu o aeronavă aparținând forțelor armate ale statului român, fără prealabilă autorizare….” Automat sancționabil. Pur și simplu. Se urcă la bord – sau în preajma lui; bord fiind și panoul cu felurite aparate de măsură -, se circulă în spațiul aerian…. Scrie despre pilotat? Nu. Implică ,,… nerespectarea regulilor de zbor, dacă prin aceasta se periclitează securitatea zborului” numai, strict, manualul de condus avioane, elicoptere, nave…? Navă extraterestră? Rachetă, în speță. Necum! Se poate gândi – căci cine dă azi amenzile și o parte dintre detenții? – aplicatorul legii la postura de navigant fără permis, la ocupantul locurilor vacante dincolo de cabina căpitanului, secundului…? Da. Cititorul o face cu cea mai mare lejeritate. Poate am exagerat puțin la Art. 421 excluzând pedeapsa închisorii pe viață la cea dintâi incursiune, sunt scuzabil, școlile mele nu includ învățăturile juridice. Lor însă n-am să le caut circumstanțe atenuante pentru Al. 2. Futilitatea abordării distrugerii ori degradării aparatului de zbor – am presupus că-i tot de-al oastei naționale, specificația lipsește -, adăugând și posibilul dezastru, mă lasă perplex. 5-10 ani pentru epava unei aeronave de milioane de dolari, 10-20 de ani pentru un plus de pagubă și victime. Consternare totală.
Un cod de onoare absurd. Întâi comandantului pedeapsă maximă, după el toți cei ce nu-i ascultă ordinele și abandonează nava în caz de naufragiu. Un cinci ani amplificat cu patru la răzbel. (Art. 424)
Tot primul, dar unic ispășitor, comandirul părăsitor al comenzii – cam tot aia cu abandonul navei; altfel ce rațiune ar avea să ,,calce apa”-n uniformă? -, periclitând ,,barca” și marinerii, riscă 2-7 ani de-i pace și, tot ca-n precedentul articol, până la 20 de ani de-i conflict armat interstatal sau intern. Judecați. Și să-mi indicați de unde cei doi ani plus. (Art. 425)
Am descoperit tot eu. Creditez însă adaosul doar pentru una bucată navă peste sarcina celei la bordul căreia se află, grupul, mai bine zis setul de ,,…grupări de nave militare…”, depășește considerabil răspunderea limitată la doar 7 ani de închisoare. Catastrofe posibile fără pedeapsă echitabilă, lipsite de stipulare la Art. 425, după modelul lui 424.
Dacă-i conflagrație, prăpăd să fie! Titlu incomplet: ,,Neluarea măsurilor necesare în operațiunile navale”. Conținutul Art. 426 numai apel la calm și proceduri tehnice nu propune. Cele trei litere, a)-c), sunt adevărate declarații de război multistatal. Acuzat: șeful suprem al ambarcațiunii sau multitudinii de nave primite în comandă. Nu atacă, nu luptă împotriva inamicului, nu distruge un convoi inamic, nu urmărește navele de luptă sau comerciale ale inamicului. Se poate, dragilor, încă, așa ceva? Tot ce mișcă din altă tabără merită tratamentul dușmanului de moarte? Fără niciun avertisment, fără acte, legale, care să permită interdicția? Simpla declarație de neîmpăcare elimină orice formă de accept uman?
Asta-i ficțiune. Se poate regiza un film artistic, american – flota noastră mai are două camere de tractor peticite -, după scenariul Art. 427. Parcă-i văd: căpitanul este cuprins de angoase; la ultima escală fusese acasă; intrase fericit; își scosese chipiul alb; strigase numele iubitei; sus, la etaj, Julia trăia cea mai fierbinte după-amiază de dragoste; cu amantul; i-a omorât cu sânge rece; două gloanțe; i-a lăsat acolo, în patul adulterin; s-a întors; a ordonat pornirea în larg; mesaj de la amiralitate: am intrat în război; ocupați poziția…; remușcări; gând nebun: ,,coborârea pavilionului”. Condamnare la 10-20 de ani. Când vreodată s-ar mai osteni ditamai comandantantul la o astfel de acțiune?

Distribuie:
Share

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share