Ora de muzică 259

medium
Să fim realiști, cam gata muzica.
Am trăit să fiu dezamăgit de Sting, dezvăluirea a trenat de la articolul anterior pentru motivul că audiasem o singură piesă, prima a discului și raliindu-mă la părerea că materialul tot este mai aplecat spre stilul rock, am păstrat ideile altora și vi le-am împărtășit. Adică, fără măgulire, de la lăută și expuneri solo ori în duet cu Karamazov, până la musical au avut loc niște transcedențe extraordinare. Referirea mea este la partea muzicală, la inovațiile și lipirea multor arhiuzate combinații de note într-un mod inedit, la participările lizibile de folclor de la cel afro-asiatic, până la cel multietnic englezesc sau chiar american. Am căutat țitera arabului, vioara româncei, chiar și chitara lui Miller pe alocuri: nu erau. Vagi chestii ritmice afișate video, altfel n-aș fi aflat, oricare mi-ar fi fost chinul, sursele sunetelor. Piese simple, apropiate de ce încearcă și nu le iese grupurilor de tineri liceeni. Clamatele remake-uri nu vizează, cum greșit văd unii, nici Soul Cage-ul, nici Brand New Day-ul, printre cele zece melodii sunt doar trei pe calpodul celor de factură melancolică, apropiate ca sound de If on a Winter’s Night…, în rest doar loop-uri puse în buclă, dar nu de nivelul lui Sting. Mi-e că ocupat cum se află cu sutele de concerte, a lăsat pe ceilalți să-i facă treaba și n-a ieșit.
Cam aici abia intervine ,,piața”, auditoriul, când propui un lucru sub posibilitățile tale sau deja uzat. Să vedem dacă și versurile suferă de intoxicare superficială. I Can’t Stop Thinking About You nu pare un text ușurel, nici greu, oferă un tablou de iarnă, folosește chiar ,,Winter’s night”, rece, așa cum este și ,,noaptea” pe care o simte Sting, în camera 25, departe de iubita sa, bineînțeles Trudie, printre priviri către strada goală, cu câini căutând zadarnic pădurile ce par încă să existe sub asfaltul New York-ului, închipuindu-și râsete emanate dintre zăpezi și ghețuri, cu creionul înțepenit între cuvinte. Refrenul, obsedant, face apologia gândului, dorinței, vieții, inutilă, fără eterna ea…. Încă de la acest prim cântec, drăguț, lucrurile stau în neregulă, aceeași, peste tot, neconcordanță a stihului cu muzica, prea îndreptat spre o stare de moliciune și neputință pe un fir melodic prea zgomotos. Să nu spun că parcă ar semăna la intervale și pachetul de backgroud vocal cu Vittese-ul de altădată.
50.000 ar fi avut nevoie de puțin mai mult de o tobă și un bas, prezente și în cuvintele strofei de mijloc…. Parcă e lipsă ceva. Știu că sunt suflete ce s-au pierdut pe căile nebune ale celebrității, oricât de nedreptă pare viața între două reprezentații, oricât de repede s-ar scurgere timpul, oricare ar fi ziua când privindu-te în oglindă constați că cel de dincolo nu mai ești tu…. Precum, să zicem, Michael Buble, azi în vogă, de la interpret pe coloana sonoră a filmului care tocmai ce rulează la TV sau pe Youtube cu o piesă poziționată exact lângă aceasta, a lui Sting. Azi te iubești, te iubesc fanii, cei 50.000 de pe stadion care cântă cu tine…. Mâine te vor scuipa ca pe semințele consumate la concertul următor. Și trist, și adevărat. Și se poate supraviețui și fără succes, și fără amfetamine.
Down, Down, Down are acel ceva pe care l-am sesizat în armoniile de după 2000, un dualism minor-major al desenului armonico-melodic ce se repetă la versul următor, este acel hibrid între perindarea lui în afara obiceiurilor muzicale înainte și după Songs From The Labyrinth. Ascultând intrarea în refren, atacarea lui la primele note, te duci cu gândul la All This Time, dar nu la aceleași cote declamative. Textul pare fracturat, strofa are căderile sufletești pe care le îndrăgostiții le percep când iubitele îi părăsesc, iar refrenul cuvântă despre un sunet care vine, unul anume pentru fiecare rând prozodic: ,,așteptat în toți acești ani; despre orice mi-a fost frică; pe care nu l-am mai auzit înainte; când treci prin fața ușii mele…”. Interesante.

Distribuie:
Share

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Share