Ora de muzică 246

image
O să-i dau satisfacție cu acest articol prietenului Mihai R., adicălea să vorbesc puțin despre nume mai importante din muzică, în speță despre….
Peter Cobbin. El, desigur, nu vă trezește nicio amintire, este omul pe care-l vede artistul stând la butoanele multitrack-ului și mixerului, el, precum regizorul adoptând cuvântul ,,motor”, spune ,,merge banda”, reascultă și spune dacă frecvențele înregistrate sunt cele convenabile de comun acord cu interpretul. Peter este unul dintre cazurile fericite ale studiourilor Abbey Road, inginerul de sunet a fost în tinerețe muzician, nu unul de top, dar destul de versat cât să adapteze cu succes cunoștințele muzicale în noianul de fire și aparate de redat și filtrat sunetele pentru a da publicului un disc excelent. Are 30 de ani de activitate, din care 16 doar la Abbey, ceilalți fiind bătuți pe muchie pe vastul continent Australian, unde a aplicat și experimentat noi tehnici de recordare. Timpurile acelea i-au dat posibilitatea de a achiziționa un multitrack cu patru piste, aparat cu care își imortaliza pe bandă prietenii și colegii în dormitor. Fascinat de aceste tehnici, a studiat ani buni atât tainele muzicii, cât și pe cele ale acestei inginerii în Sydney, la facultatea de electronică și în paralel activa în trupe și orchestre. Când cineva deschide un subiect la care să pot participa cu informații noi, mă încumet să etalez aducerile aminte și cu riscul de a mă apostrofa în sine imediat după epuizare, tind să nu mai las pe nimeni să vorbească. Când a început Geo, coleg de ocazie de la Undercover, cu Beatles și presupusa poveste a morții lui Paul după ce părăsise pe la cinci ale dimineții Abbey Road-ul, l-am lăsat preț de trei fraze să continue, apoi mi-am dat drumul la gură mamă, mamă! Nu are sens să v-o repet, căutați…. Nu mai este nevoie, n-am scris încă despre, cu toate că mie îmi stăruie în minte că am așternut pe hârtie enigma anilor ’66-’69 când Beatles-șii au încetat practic să mai existe. Citind multe despre acest mister și fiind pe punctul de a continua după Sting cu ei, am rămas cu o impresie greșită. Legătura cu Peter Cobbin este faptul că Sergent Pepper’s, înregistrările originale, i-au încăput pe mână spre a le rearanja pentru sistemele de audiție 5.1, dar și alte ,,făcături” ale lor pentru serii de albume antologice și Imagine-ul lui Lennon. După cum afirmă, și are perfectă dreptate, Abbey Road este Mecca muzicienilor și tehnicienilor de studio, cu o cultură aparte de peste 80 de ani, cu o fonotecă imensă, arhivată atent, cu un depozit de echipament bine structurat. Surpriza lui a fost seria de microfoane regale, ediții unicat fabricate pentru King George al V-lea, al VI-lea și Queen Elisabeth, folosite pentru discursurile importante transmise prin radio. Descoperirea a survenit când Alexander Desplat, compozitorul seriei Harry Potter, i-a vorbit despre proiectul filmului The King’s Speech. Pentru sound-ul acelor ani, ’20-’30 era nevoie de aparatura de atunci, iar microfonul lui George al VI-lea a fost exact ceea ce era necesar acestui proiect, frecvențele medii neputând fi copiate fidel cu niciun soft sau simulator hardware modern. A cerut permisiunea de a-l folosi și a reușit să ducă la final cu succes materialul cerut de client. Nu singurul. Munca lui de studio include seria Lord of the Rings, U2….

Distribuie:
Share

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share