Ora de muzică 195

image
Ecourile acelei cântări din pragul iernii s-au stins, luminile rampei și-au închis ochii multicolori, scaunele au rămas goale.
Zumzetul spectatorilor a amuțit și-a rămas suspendat în ultimul cadru cinematografic, de un negru pătrunzător, înaintea lui însă, dezvăluirile nu mai conteniseră, convoaie de travaille-ori se îngrămădiseră în dosul retinei disperate, îngrijorată că un nume ar fi putut să-i scape. Pentru o clădire de felul celei de la Durham, un adevărat uriaș de piatră, este necesară o administrație cu reguli severe, ultimului capăt de lumânare trebuie să i se știe parcursul fiindcă la final, titanul trebuie să-și doarmă somnul arhitectonic liniștit, păzit de cel delegat să tragă ultimul după el ușa. Dacă în fiecare noapte de iarnă… s-ar petrece o astfel de desfășurare de griji și atribuții, ar ceda destule sisteme nervoase sub presiunea unui singur cuvânt: motor! Respirațiile s-ar gâtui și după prima clămpănire de plachetă cu duble s-ar descătușa într-o izbucnire necontrolată. Artist fiind, ai această senzație că spectacolul este o oală umplută ochi cu apă în plin clocot, dar într-un mediu adecvat, educat, elevat, lucrurile par a reveni la normal și a căpăta suplețea unei desfășurări fără sincope și contratimpi.
Câteodată mă trezesc cu o întrebare aflată aproape de pragul rațiunii de trimis la spitalul de psihiatrie: de ce și-ar dedica atât de mulți indivizi tot timpul unei manifestări ce lasă doar câteva fotografii mișcătoare și ceva valuri auditive în minte? Știți tendința românească de a bagateliza actul artistic reducându-l la zero și îndemnul afurisit al tuturor celor ce nu le arde de astfel de ,,pierderi de vreme”, ,,La muncă, fir-ați ai naibii!”, de la el și incursiunea mea în nefirescul gândurilor. Totuși, chestiunea are câteva variante de răspuns pertinente, clinic sănătoase, firești. Protagonistul are nevoie de sprijin, primii care îl oferă sunt membri de familie, după aceștia vin colegii de breaslă și apoi lista de angrenați plătiți sau antrenați în mișcare de plăcere. Desigur, cei cărora li se oferă o remunerație sunt mânați din interes, unii încredințați că prestează o muncă ușoară, futilă, alții pentru considerentul că pot sluji arta din admirație, dar și din neputința de a fi putut deveni ei înșiși cei de pe scenă.
M-am lungit cu explicațiile și oamenii așteaptă. În spatele rampei, înainte și după, au stat: Jim Gable – regizor și producător, Kathryn Schenker, Manfred Seipt, Jeffrey Vanderveen, Chris Roberts – producători executivi, Ann Kim – producător, mixajul spectacolului, mixajul în sistem 5.1 și înregistrarea audio – Donal Hodgson, mixaj 5.1 și masterizarea – Ian Cooper, ,,îndulcirea” sunetului – Ken Dahlinger, Jeff Richter – editor, Manfred ,,Ollie” Olma – conceptul luminilor, Christopher Bretnall – producător de linie, Eve Adair – regizor asociat, William Francis – managerul turneului, Roy Lamb – managerul de producție, Danny Quatrochi – secvențe de chitară înregistrată, Howard Page – responsabil de-al casei cu sunetul, Ian Newton – inginerul de monitonizare a sunetului, Hermann Vaitl – inginerul sistemului de sunet, Markus Heifenfinge – tehnicianul monitonizării, Nathalie Marie-Curry – asistent de producție, Julia Nelson – coordonator de producție, Antony Warren – producătorul spectacolului live, Steffi Gom – coordonatorul spectacolului live, Robert Molnar și Jim Mancuso – stilist și respectiv asistent de stilist, Simon Baker – coafor, Nichola Bellamy – machiaj, Sarah Hopkins – furnizor. Producția materialului video s-a realizat în Germania, la SIVision TV Production și a avut următoarea echipă: Imre Sereg – managerul proiectului, Hilda Sereg – producție, Andreas Schafer și Enrico Peter – managerii pe partea tehnică, Patrick Hiller – inginerul conceptului video , Sebastian Wutschik și Rolf Eckertz – concept video, Michael Lindermeir – inginer audio, Christian Brauer – tehnician audio, Falk Kotulla – inginer de înregistrare, Ralf Doehler, Mirko Szappat și Mathias Stoeckl – asistenți, Holer Kreher, Peter Mulhbauer și Michael Rott – șoferi, Rainer Kasig – tehnician SuperTechno, Hannsjorg Ulitzner – operator SuperTechno, Rudiger Kasig și Daniel Moller – tehnician și respectiv operator ai lui Jimmy Jib, Christian Gartner – operatorul camerei macara, Guido Lux și Damir Zorlak – operatorul camerei de fond și asistentul acestuia, Thomas Knein, Neil Coffey, Andreas Sacherer și Klaus Scheucher – operatorii celolalte camere. Documentarea pentru film s-a realizat de Peter Welch, operatorul Raul Ritz, operatorul de imagini Nathan Wiley, asistentul de cameră Blake Claridge, un șef al echiperi de electricieni în persoana lui Graham Banks și un depozitar și convertitor al datelor adunate – Oliver Orrom. Echipa de luminiști are un șef peste întreaga ,,turmă”, pe Mike Oates, un programator al lor – Markus Janning și desigur ,,trepăduși”: Tim Oliver, Rupert Reynolds, Andy Hilton, Mark Jones, Gaberial Crosse, Rob Wane, Ryan Hopkins și Simon Lynch. Fără curent electric nu merge nimic, generatoarele pentru toată instalația fiind asigurate de Fourth Generation Ltd. și îngrijite de Tweed Hurlocker și ajutoarele Daff Cook și Steve Bower. Postproducția audio-video a fost asigurată de editările suplimentare ale lui Chris May, Asaf Eisenberg și Chris Osterhus. Ce nu se face astăzi online, se cântă, se vizionează, se editează producții. Beautiful Pictures a făcut acest gest pentru materialul lui Sting. O umbră a pus culorilor Clark Muller și au asistat editarea Gene Gordon și Jay Todd. De managementul lui Sting s-a ocupat firma producătoarei executive, Kathryn Schenker, KSM Inc, dar și ea personal și angajații acesteia: Tracy Bufferd, Dan Wise și Dave Sandford. Se aduc mulțumiri lui Anne Heywood, staff-ului și voluntarilor catedralei, lui Martin Kierszenbaum, Lucy Maxwell-Stewart, Joe Brenner, Joe Penachio, Simon Dixon, Phil Gregory, hotelului Gosforth, The Ship and the Hole, (să-l fi stârnit pe Sting pentru Last Ship?), DPA Microphones, Royal Northern College of Music, sudenților și tuturor celor ce s-au perindat pe acolo cu folos. Fața comercială a DVD-ului se datorează lui Quinn Lemmers. Universal Music Classical Management & Productins a fost reprezentată de Manfred Seipt, Jeffrey Vanderveen, Pierre-Oliver Bardet, Susana Scott și Ideale Audince. Unitel a delegat pe Ernst Buchruncker ca producător asociat. Au fost și câteva televiziuni care au cooperat la promovarea acestui concert: NRK, YlE/TV1, EESTI Rahvusringhääling, Latvian Television, TVP Kultura, Bulgarian National Television, Sveriges Television AB, RSI, Multishow și nelipsitul BBC din proiectele naționale englezești. DECCA.

Distribuie:
Share

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share