Ora de muzică 145

image

Patimă și blestem. Așa se poate traduce în viața de zi cu zi a unui muzician conglomeratul de efuziuni sufletești pe care le încearcă disperat să găsească sentimentul suprem.
Extaz și dezamăgire. Te aprinzi din nece, te înfierbânți până la punctul de clocoteală al apelor proprii și cazi în depresie când nu este nimeni măcar lângă tine care să te mângâie pe frunte. Și dacă ar fi așa simplu să arzi. Temperaturile bolii acesteia n-au un tratament aplicabil, singura fașă sterilă care poate obloji rănile este iubirea, cea care dă aripi ca să te înalți până în raiul auzeniilor, care te face să crezi că ai murit din ea. Să chemi soarele când simți că lumina lui va renaște în tine, să mângâi luna ca pe iubita iubitelor, să plângi odată cu picurii de ploaie, să îngheți odată cu viforul cernit al iernii, să plutești cu sufletul pustiu pe aripile palelor de vânt tomnatic, să te scuturi ca ultima frunză, să îmbobocești cu primul ghiocel….
Dacă toate astea ar putea fi privite din afară și însușite s-ar contamina întreaga suflare omenească și ar fi mai bună. Dragi prieteni, muzica este o boală necesară celor ca mine, un microb fără de care aș putea muri, o entitate cu care se conviețuiește greu, dar care n-ar fi putut scoate din mine ce era mai frumos dacă nu exista. Măcar de-aș putea să vă invit odată la mine în suflet….
Din personalul cântător al lui Sting vă fac cunostință cu Rhani Krija, cel care a asigurat fondul ritmic al percuțiilor, născut în Maroc, în inima culturii Gnawa, deprinzând arta aceasta de la vâste fragede, ajungând să presteze ca adolescent alături de nume mari ale scenei marocane. S-a făcut cunoscut în Europa după ce s-a mutat și a activat în Franța, dar și după stabilirea locuinței definitive în Germania, se vede că încă de pe atunci foarte îngăduitoare cu cetățenii de altă etnie, adăugând astfel și dintre artiștii mari ai continentului în palmares. La el este evident că Sting i-a marcat cariera, dar nu este singurul. Cei doi parteneri de pe Sacred Love, Vinnie Colaiuta și Dominic Miller l-au cooptat pentru albumele proprii, Herbie Hancock și Chick Coreea de asemenea, dar și muzicieni mai puțin cunoscuți nouă: WDR Big Band Köln, Klaus Doldinger, Holger Czukay, Martell Beigang, Djamel Laroussi, Wolf Codera. După nume vă dați seama cam pe unde s-a preumblat în afara Germaniei și Franței, prin Olanda, Anglia, Slovenia, Argentina, Tunisia, Maroc și multe altele. Stilurile abordate au influențe nord-africane, sud-americane, andaluze și arabe, pop-ul, jazz-ul, reggae-ul, blues-ul și celelalte genuri având un câștig substanțial prin execuțiile sale. Setul de instrumente de percuție pe care-l uzează este unul neobișnuit de bogat, atotcuprinzător, incluzând Darbouka, Riqq, componente ale tobei clasice, congas, bongos, Djembe, Caribbean timbales, Rohola, Tar, Krakebs, Bendir,
Springdrum, sticks, etc. O armată de piese care se vor asmuțite prin bătaia palmei de obicei sau cea a bețelor, măturelelor…. Am cercetat denumirile misterioase fiindcă nu știam ce sunt și am aflat că Bendir-ul este un instrument membranofon, ca o sită de cernut mălaiul, acoperită cu piele întinsă, dedesubtul căreia sunt întinse niște corzi care la atingerea pielii zbârnăie, Tar-ul se aseamănă și chiar este o tamburină, iar Riqq-ul o îmbinare între Bendir și Tar. Djembe este aidoma unui pisălog de usturoi, cu o carcasă de lemn tare, goală pe dinăuntru, îmbrăcată de obicei în piele și cu o membrană de piele întinsă sfori în zigzag. Krakebs sunt niște castaniete specifice culturii Gnawa, dar din fier, iar despre Rohola n-am găsit nimic. Adunate, toate elementele de percuție ale lui Rhani sunt 53, dintre care trei sunt electronice, marca Roland.

Distribuie:
Share

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share