Ora de muzică 126

image

Și Reason-ul m-a adus în pragul panicii în momentul când m-am trezit din nou cu un procesor în plină fibrilație matematică, cu numărătoarea dată peste cap.
Un simplu sintetizator cu trei oscilatoare destabilizase sistemul definitiv. Thor, după omonimul personaj de legendă, dădea cu ciocanul la cap Amd-ului care după o serie de încercări eșuate de proiect a clacat și s-a făcut praf. Nu era suficient că la versiunea a doua implementaseră Mälmstrom-ul, dual oscilatorul revoluționar și la a treia NN-XT-ul, cel care putea citi formate diferite precum sf2, exact ca Soundfont player-ul lui Fruity, dar complex, la ediția a patra Combinator-ul, un rack în rack care aduna fel de fel de instrumente și efecte și crea o nouă viziune asupra complexității unui singur sunet, a fost nevoie de încă un consumator de resurse, cu posibilitate proprie de arpegiere și legături interne între funcțiuni, Thor. Până la ideea cotidiană de a transforma Reason-ul într-o platformă multi potentă, echipa tehnică a trecut utilizatorul prin mai multe etape. Prima a furnizat gama completă de efecte pentru masterizare directă și o centralizare a intrărilor audio și midi mult mai bine pusă la punct. În faza a doua au completat instrumentele cu King kong, o mașină virtuală de ritm, mai complexă decât Redrum-ul, echipată cu 16 pad-uri, fiecare având posibilitatea încărcării cu patru sunete în funcție de velocitate, dar și seturi de tobe gata presetate, au redefinit Dr. Rex-ul și i-au spus Dr. Octo Rex, i-au adăugat posibilitatea de a încărca opt secvențe de tip slicer, creând astfel premisele unei secții ritmice pentru tot materialul cântecului, accesibil printr-un singur click, cu mult mai versatil ca vechiul Rex, cu o mai largă paletă de control a secvenței și au introdus pentru prima oară un recorder pentru noi sunete de tip instant, care puteau fi încarcate în oricare dintre instrumente și uzate imediat. Demo-ul lui Reason 5 face demonstrația folosirii sunetelor de orice tip, emise de creion bătut în masa de lucru, de onomatopee, etc, și apoi încărcate în King Kong înlocuitoare de elemente de tobă. Nu putea să nu-mi stârnească amintiri. Prin 1990, când făceam înregistrări de casă, prin preajma Crăciunului, folosisem pe post de percuție un creion și o sticlă. La cinci m-am oprit și eu și alții, motivul este ,,cheița” pe care au impus-o, un stick pentru Usb cu un cod de pornire. Am încercat varianta demonstrativă a lui șase, mi-a plăcut faptul că au expandat rack-ul, că l-au dotat cu un mixer ultra sofisticat, cu multiple benzi de equalizer, cu posibilitate de link pentru mai multe canale, cu compresor dedicat fiecăruia, dinamică, efecte arondate…. Noutățile sunt șase la efecte și aici intră modulul Echo, Pulverizer-ul și Aligator, Neptune, auto-tune pentru voce, Line6, simulator de amplificator pentru chitări și Vocoder, și un instrument, ID8, un modul rapid, automat și standardizat pentru secvențele de tip midi. Versiunea 6.5 unifică Reason-ul clasic cu Reason Recorder, un program de sine stătător pentru voce, dar echipat și cu câteva dintre instrumentele celui clasic, făcând astfel din el un studio virtual performant de lucru pentru orice muzician cu pretenții.
Pasul acesta înainte a cerut mai mult, astfel că începând cu Reason 7 începe o nouă epocă, o nouă viziune care include noi și noi module, plătibile, scumpe marea majoritate, pentru a obține instrumentul sau efectul dorit. Eu am numit acest demers Vst-izarea Reason-ului. Și cu ce preț…. Cine și-l permite să-l ia, cine nu, să-și pună pofta-n cui!

Distribuie:
Share

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share