Ora de muzică 118

image

Eram un tip cu capul în norii muzicii pe cale să i se împlinească un vis: interpretare a la Chopin.
Mai era mult până acolo, dar cu o săgeată și cincizeci de dreptunghiuri desenate pe caroiajul noii mele preocupări mă reabilitasem în conștiință, devenisem unul dintre virtuozii globului. Asta am și dorit de la un software, ușurință în manevrabilitate și complexitate, ceea ce nu întâlnisem până atunci la niciun instrument, în plus, se întrevedea în sfârșit posibilitatea de-a adăuga sunete cu nemiluita, lucru ce deschidea porți care până atunci fuseseră ferecate cu sute de lacăte, puteam ,,împrumuta” fel de fel de mici progrămele, simulatoare ale unor claviaturi fizice, ale chitărilor bas și seturilor de tobe. Numele acestei îndrăznețe ,,jucării” muzicale este Fruity Loops. Nu mai țin minte exact ce funcții etalase la prima versiune, așa vag îmi amintesc că asemănam butoanele virtuale cu ale unei orgi Farfisa, care apăsate cuplau un beculeț ce lumina galben, că puteam construi un ritm bifându-le și rememorez synt-ul virtual TS-404 cu o bancă de preset-uri îngăduitoare: găseam în ea clonate destule sunete naturale. Diferența era totuși mare între cum se auzeau încercările mele de melodie pe acest soft, adică nu bine, și pe pianul cu aranjor, Generalmusic WX2, o producție a unei companii italiene, cu un nou tip de administrare și manipulare a datelor, identică cu cea de astăzi și cu o bază de sunete mai mare, undeva la zece megabytes. Contrar acestei deosebiri evidente, Fruity deținea un atu neegalat de această clapă: toba mare avea pregnanța și forța celor de pe înregistrările artiștilor consacrați. Mult mai târziu am aflat că tehnologia sintetizatoarelor era deja înainte și ele erau furnizoarele acelor vestite hituri de top, dar și ale programelor de calculator. Poate că l-aș fi lăsat baltă de pe atunci dacă intram și eu în posesia unui keyboard de ultimă generație și astăzi n-aș mai fi avut ce nara. Așa a fost să fie și nu regret nicio clipă pasul făcut înspre tehnologie, chiar dacă riscul a fost să nu obțin aceleași rezultate de la ea, de multe ori folosind un pumn imaginar aruncat pe birou de ciudă că eu munceam înzecit mai mult decât alți făuritori de cântec și lor le ieșea mai bine cu un arranger în câteva zeci de minute. Supărat eram doar pe lipsurile mele, ba un computer mai puțin performant, ba o placă de sunet inferioară celor profesionale. Chiar și Audigy-ul cumpărat pe bani grei, mediu cotat pe piața de periferice, dar firmă, Creative, nu lucra la parametri pe care mi-i închipuiam eu, zgomotul de pe înregistrările audio erau tot mai sus de -75 de decibeli și era evidentă țiuiala aceia de fond, instrumentele midi erau identice cu cele de la tipul Soundblaster live, furnizate de un cititor de soundfont-uri. M-am apucat deci să remediez problema și în același timp să-mi ascut auzul în lipsă unui sistem de redare eficient. Am iscodit prietenii și cunoscuții ca să-mi caute pe unde știau ei mai bine soundfont-uri, cel mai uzual format de sunet pentru software, VST-uri, noua găselniță a celor de la Cubase, un fel de midi al instrumentelor virtuale, un ,,navetist” între programe, un protocol care unifică tehnologiile și le universalizează, efecte tot din aceeași gamă și alte noi apariții, în orice formă, măcar pentru informare.
Lumea controalelor, funcțiunilor unui aparat virtual este imensă, o arată sutele de pagini explicative ale manualelor de utilizare. Sute doar pentru unul, fiecare cuvânt are o cheie explicativă, la rândul lor fiind titulatura unei lungi liste de item-uri și exemplificări. Dacă ai răbdare, în câteva zile înțelegi rostul operațiunilor, le memorezi și le folosești la parametri optimi. Cel mai bun îndrumar, tutorial în limba computerului, rămâne o sesiune de lucru dintre cele pe care fabricantul le pune la dispoziție prin bunăvoința unor artiști de-a-și dezvălui secretele de lucru cu acest program. Nu notele și sunetele sunt de luat în seamă, fiindcă fiecare creator încearcă o altă cale de exprimare, ci zecile de efecte plasate pe un canal de mixaj, cele care fac ca melodia să capete un ,,aspect” profesional.

Distribuie:
Share

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share