Ora de muzică 49

image

Mâna de oameni care a supravegheat materialul discografic de an 2015 este cu totul nouă. Despre cel mai implicat din întreaga echipă a editării albumului Toto XIV, C. J. Vanston, am discutat deja, el este premiant la toate secțiunile, vocalist, keyboard-ist, inginer de sunet, mixman și compozitor pe deasupra. După el vine Joseph Williams, sunetist cu drepturi depline și el pe lângă multe altele.
Străini de vechile proiecte ale trupei, dar nicidecum novici în meseria asta de rafinare a sunetului, toți membrii responsabili de materialul brut dar și final, au reușit să producă ceva pe care specialiștii l-au numit o repercusiune a stilului lor virtuoz de a cânta, un mod furios de exprimare în cuvinte pentru prima jumătate dintre piese, o reinventare a vechii melodii ,,99” în ChinaTown și nu numai, un Lukather foarte prezent ca instrumentist. În concluzie nu niște rockeri învechiți, dar nici unii care să-și nege trecutul.
Csaba Petrocz are în calitate de sunetist pe lângă acest paisprezece al lui Toto două albume valoroase: The Cable Guy și Private Flight. Tot ce a ținut de muzică pentru filmul în care Jim Carrey nu numai că joacă, dar mai și cântă pe câteva dintre piese au și amprenta ,,digitală” și ,,analoagă” a lui Petrocz. Cât despre ,,Zborul privat” al flautistului Jim Walker, la cele câteva note pe care le-am ascultat la repezeală, îți trebuie oarece expertiză în domeniu pentru un astfel de album, pentru acuratețea atâtor instrumente clasice strunite de o armată de oameni înhamați cu drag la realizare unui album jazz-ambiental. Un Peter Armata se găsește ca basist pe soundtrack-urile filmului The Cable Guy. Să nu vă închipuiți că din 1990 și-a început cariera de studio Csaba, el figurează în peste 130 de producții încă din anii de început 80 și numele sunt cunoscute: Larry Carlton, Kelly Clarkson…
Stefan Nordin nu este doar un inginer specializat pe sunet ci și inițiatorul facultății Musicians Institute, el însuși având o diplomă de chitarist, compozitor, producător. Și dacă mai are și nume celebre se chemă și el tot celebru. George Benson, Simon Phillips, Derek Sherinian, Paich, Mike Lang, Madonna. Hbo, Disney. Compozitor de muzică de film, video games….
Pe post de asistent doar în acest proiect, Steve Genewick este și el de 25 de ani prezent în meseria asta căreia a avut privilegiul de-ai oferi trei nominalizări pentru Grammy, de asta în ultimii 12 ani pe lângă un multi nominalizat inginer Al Schmitt și de a lucra cu nume ca Diana Krall, Chris Botti, Gladys Knight, Neil Young, George Benson, Quincy Jones, Burt Bacharach, Bob Dylan, Paul McCartney…. Lista e lungă, lungă. Doar așa din priviri să fi fost vreo două, trei sute de nume mari.
Chandler Harrod a avut privilegiul de a-i fi asistent la sunet lui Hendrix în 1972 pentru albumul Hendrix in the West. De atunci a moșit nume grele: Lynyrd Skynyrd, Katy Perry, Paul Anka, Robbie Williams, Mariah Carey. Lucrează în marea echipă a Capitol Studios, unde figurează la loc de onoare printre cei zece tehnicieni sunet de vârf.
Pesoana cea mai importantă este șitiți bine cel care masterizează. Peter Doell a avut onoarea dar și experiența necesară. Până să deschidă ușa studiourilor Universal din Los Angeles avea în portofoliu peste o sută de albume retușate final, dar mixase și înregistrase destule filme câștigătoare și spoturi publicitare. Asta se întâmpla după 1981 și lucrase deja în trei mari studiouri, Sunset Sound, Capitol Records Studios și Sony Pictures Studio și masterizase materiale pentru Miles Davis, Brian McKnight, Dwight Yoakam, Marilyn Manson, Los Lobos, Richard Marx, Dashboard Confessional, Sheryl Crow și Harry Connick Jr.

Distribuie:
Share

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share